Ognista Tchumburidze
Opublikowano:
28 lipca 2017
Od:
Do:
Początek:
Koniec:
Takiej osobowości artystycznej jak Veriko Tchumburidze na Konkursie Wieniawskiego dawno już nie widziano. Kto nie słyszał gry ognistej skrzypaczki, ma teraz okazję dać się porwać jej interpretacjom, siedząc wygodnie w domowym fotelu. Właśnie ukazał się album płytowy, który jest zapisem konkursowych zmagań młodej Turczynki.
O skrzypaczce można powiedzieć wszystko poza jednym – że jest postacią szablonową. Gra Tchumburidze była zródłem niejednego sporu między krytykami oraz melomanami. Jedni zarzucali artystce nazbyt silne eksponowanie wirtuozerii, inni byli skłonni dać się za to pokroić. Tchumburidze należała do grona najmłodszych uczestników ostatniego Konkursu Wieniawskiego. Już od pierwszego etapu zwracała na siebie uwagę jako artystka o wysokim warsztacie technicznym, świetnie wykształconym jak na jej młody wiek, a do tego nie brakowało jej scenicznej charyzmy. Niezależnie od tego przeszła do historii Konkursów jako jedna z najbardziej kontrowersyjnych postaci.
W ostatnim etapie konkursu, w którym każdy z uczestników był zobowiązany do wykonania jednego z koncertów Wieniawskiego oraz drugiego dowolnego (spośród kompozycji wskazanych przez regulamin), dało się zaobserwować wyraźny podział wśród krytyków i słuchaczy. Jedni kibicowali Tchumburdzie, inni – Bomsori Kim. Powodem takiej polaryzacji stanowisk był fakt, że obie skrzypaczki jako drugi utwór wybrały Koncert skrzypcowy a-moll Dymitra Szostakowicza. I wykonały go w zupełnie inny sposób. Tchumburidze postawiła na brawurę i możliwie najwyższy rodzaj wirtuzowskiej ekspresji. Natomiast Bomsori Kim, połączyła brawurę z dramatyzmem utworu Szostakowicza.
Do ostatnich chwil przed ogłoszeniem wyników konkursu w kuluarach trwały zaciekłe dyskusje i spory. Obrady jury zdawały się przedłużać w nieskończoność, aż w końcu na estradzie auli UAM pojawił się dyrektor konkursów Andrzej Wituski w towarzystwie przewodniczącego jury Maxima Vengerova. Po chwili wszystko stało się jasne – laur zwycięstwa powędrował do rąk młodej Turczynki.
Czas zmienia optykę, dlatego warto raz jeszcze przejść konkursową drogę Veriko Tchumburidze i zweryfikować lub wprost przeciwnie- utwierdzić się we własnych sądach. Jest to możliwe dzięki najnowszemu wydawnictwu płytowemu „Veriko Tchumburidze”, które jest zapisem konkursowych zmagań artystki. Na albumie znajdują się wszystkie utwory. które Tchumburidze zagrała podczas konkursu w Poznaniu, poza jednym. Na płycie, najprawdopodobniej ze względu na rozmiar, zabrakło „Sonaty na skrzypce i fortepian A-dur” op. 47 Ludwiga van Beethovena, która zabrzmiała podczas przesłuchań I etapu. Słuchając w całości albumu można zrozumieć nietuzinkowość Tchumburidze, która niewątpliwie jest kontrowersyjna, ale też niezwykle wyrazista. Płytę można kupić za pośrednictwem strony internetowej Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.
Jeszcze przed włączeniem płyty, warto przypomnieć sobie drogę, którą przeszła Tchumburidze, nim stała się zwyciężczynią Konkursu Wieniawskiego w 2016 roku. Skrzypaczka urodziła się w tureckiej Adanie w 1996 roku, a edukację muzyczną rozpoczęła w Państwowym Konserwatorium na Uniwersytecie Mersin pod kierunkiem Selahattina Yunkuşa i Lili Tchumburidze. W 2010 roku, jako stypendystka programu „Young Musicians on World Stages” została studentką prof. Dory Schwarzberg w wiedeńskiej Hochschule für Musik. W wieku 19 lat rozpoczęła naukę w monachijskiej Musikhochschule, w której jest studentką prof. Any Chumachenco. Uczestniczyła również w kursach mistrzowskich prowadzonych przez swoją promotorkę, a także przez innych wybitnych pedagogów m.in. prof. Igora Ozima i prof. Dorę Schwarzberg. W 2004 roku artystka zwyciężyła w Krajowym Konkursie Skrzypcowym im. Gülden Turali, a w 2006 roku zajęła I miejsce w Gruzińskim Konkursie Narodowym. W 2012 roku została laureatką I nagrody VII Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Muzyków im. Czajkowskiego.
W 2013 roku turecki magazyn muzyczny Andante przyznał Veriko Tchumburidze tytuł „Najlepszego Młodego Muzyka” w kraju. Z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Borusan skrzypaczka wystąpiła na koncercie inaugurującym XLI Festiwal Muzyczny w Stambule. Otrzymała również zaproszenie do udziału w kursie mistrzowskim Akademii Seiji Ozawy oraz festiwalu w szwajcarskim Verbier.
Veriko Tchumburidze była pierwszym muzykiem o turecko-gruzińskich korzeniach zakwalifikowanym do udziału w prestiżowym Międzynarodowym Konkursie im. P. Czajkowskiego (2015). Artystka występowała z takimi orkiestrami, jak Züricher Kammerorchester, Münchener Kammerorchester, Brandenburgisches Staatsorchester, Musikkollegium Winterthur oraz Rosyjska Państwowa Orkiestra Symfoniczna.