Mury runą w Teatrze Nowym
Opublikowano:
24 października 2017
Od:
Do:
Początek:
Koniec:
W tym sezonie chcemy zająć się polskimi genami. Również tymi, przez które dziś, jako społeczeństwo, czujemy się ze sobą nie najlepiej... – mówił Piotr Kruszczyński, dyrektor Teatru Nowego podczas spotkania prasowego, poświęconego spektaklom w nowym teatralnym sezonie. Ich fundamentem będzie twórczość Jacka Kaczmarskiego i Tadeusza Konwickiego.
Jak pisała Zofia Nałkowska w słynnych „Dziennikach”, wydanych w latach 20. ubiegłego wieku – Polska to dla literata prawdziwe wyzwanie. Czy jest nim również dziś? Chyba nikt nie ma co do tego większych wątpliwości. Jak podkreślił Kruszczyński, najnowsze przedstawienia mają przybliżyć twórczość tych, którzy nie potrafiliby pisać, gdyby nie Polska. Szaleństwo, tęsknota, miłość, nienawiść, żal, lęk, ciekawość, wreszcie romantyczna obsesja – to osiem słów-kluczy, opisujących temat przewodni najnowszego sezonu.
Jednym z ciekawszych punktów w programie wydaje się być nadchodzący pokaz sztuki „Do DNA” (26 i 27 października) w reżyserii Ewy Kaim, która odpowiada również za scenariusz oraz opiekę pedagogiczną. Spektakl według tekstu Włodzimierza Szturca to próba odpowiedzi na pytanie, czy w dzisiejszych czasach potrzeba śpiewu i pieśni rzeczywiście zanikła. Przedstawienie składa się z polskich piosenek i pieśni ludowych, przygotowanych przez studentów ostatniego roku Wydziału Aktorskiego krakowskiej PWST.
„Do DNA” robi niesamowite wrażenie, bo sięga do genotypu Polaka. Mówi nie tylko o tym, skąd i jacy jesteśmy, ale czego się obawiamy, jakie są nasze lęki i traumy. Cieszę się, że możemy otworzyć sezon właśnie tym spektaklem – przyznaje dyrektor Teatru Nowego w Poznaniu.
Teksty i utwory, wykorzystane w sztuce, pochodzą z oryginalnych źródeł pieśni ludowe,j ze zbiorów Oskara Kolberga i ks. Władysława Skierkowskiego. W przedstawieniu będzie można zobaczyć Dominikę Guzek, Agnieszkę Kościelniak, Weronikę Kowalską, Jana Marczewskiego, Łukasza Szczepanowskiego, a także Dawida „Suleja” Rudnickiego, odpowiadającego za oprawę muzyczną.
Kolejną ważną premierą, zaplanowaną na połowę lutego, będzie spektakl, którego fundamentem jest bogaty dorobek „barda Solidarności”, Jacka Kaczmarskiego. Jego reżyserem będzie Jerzy Satanowski. Nie zabraknie również teatralnych refleksji na temat słowiańskiej przeszłości, która w Polsce została niemal całkowicie wymazana. Traktować o niej będzie sztuka Małgorzaty Warsickiej (jej premiera odbędzie się w połowie kwietnia) – jej kanwą jest poemat dygresyjny autorstwa Juliusza Słowackiego pt. „Beniowski”. Nad polskim pesymizmem, w ujęciu prozaika Tadeusza Konwickiego, pochyli się Jarosław Tumidajski, którego „Kronikę wypadków miłosnych” będzie można zobaczyć na przełomie kwietnia i maja.
Atrakcyjną propozycję dla widzów Teatru Nowego ma również Mikołaj Grabowski, który tym razem weźmie na warsztat mickiewiczowskiego „Pana Tadeusza”, czyniąc głównym tematem spektaklu „fetysz świętej Polski” (premiera pod koniec maja). Warto przypomnieć, że reżyser odpowiada również za sztukę „Scenariusz dla trzech aktorów” do tekstu Bogusława Schaeffera, w której 19 listopada wystąpi wraz z Andrzejem Grabowskim i Janem Peszkiem. W najnowszym programie znalazła się też sztuka „Baba-dziwo” w reżyserii Marii Kwiecień (premiera pod koniec maja), bazująca na groteskowej, aluzyjnej i bardzo aktualnej satyrze politycznej Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.
Spotkanie prasowe, poświęcone dalszym planom artystycznym poznańskiego Teatru Nowego na sezon 2017/2018, odbyło się w poniedziałek 23 października o godz. 14.00 na Trzeciej Scenie Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu (Zaułek Krystyny Feldman, od ul. Krasińskiego). Na spotkaniu obecni byli kompozytor i reżyser Jerzego Satanowski, dramaturg Michał Pabian i reżyserka Małgorzata Warsicka.