Dawne polifonie
Opublikowano:
13 lipca 2022
Od:
Do:
Początek:
Koniec:
W lutym 1978 roku odbył się w Kaliszu pierwszy Ogólnopolski Przegląd Uczniowskich Kameralnych Zespołów Muzyki Dawnej „Schola Cantorum”.
Przegląd przyjął nazwę od Harcerskiego Zespołu Muzyki Dawnej Chorągwi Poznańskiej Związku Harcerstwa Polskiego, który prowadziła wówczas Jadwiga Gałęska-Tritt, dzisiaj profesor sztuki muzycznej w Poznaniu.
Nagrodą główną Festiwalu jest rzeźba – statuetka z brązu „Harfa Eola”.
Pandemia sprawiła, że w 2021 roku festiwal odbył się w formule online. Tegoroczna, 44 już edycja tego święta muzyki dawnej, wróciła na swoje miejsce w kalendarzu imprez wielkopolskich i odbyła się w dniach 25 – 30 czerwca.
Pierwsze takty
W tym roku, po raz pierwszy w swojej historii, festiwal zmienił zasięg i swoją nazwę, przyjmując imię długoletniego dyrektora artystycznego, Tadeusza Krokosa, który był jednym z tych, którzy w 1977 roku ugościli po raz pierwszy w Kaliszu dawną muzykę. W bieżącym roku zespoły mogły też ubiegać się o Tytuł Ambasadora Festiwalu, a Rada Artystyczna otrzymała uprawnienia do przyznania Nagrody Specjalnej im. Tadeusza Krokosa wyróżnionemu instruktorowi. Podczas festiwalu organizowane były liczne imprezy towarzyszące.
W kalendarz imprezy na stałe wpisał się Konkurs Twórczości Plastycznej Inspirowanej Muzyką Dawną, a wystawa nagrodzonych w konkursie prac plastycznych, jak zwykle otworzyła festiwal.
W tegorocznym festiwalu wzięło udział 11 zespołów instrumentalnych, 4 zespoły wokalno-instrumentalne, 1 zespół kameralny prezentującego taniec i inne formy teatralne a także 1 zespół kategorii Bursztynowej.
Uczestników oceniało sześcioosobowe jury, w skład którego powołano:
-
- Agatę Sapiechę – przewodniczącą jury, z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Fundacji Concert Spirituel w Warszawie
- Annę Mikołajczyk-Niewiedział z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Varmia Musica Academia w Lidzbarku Warmińskim
- Romanę Agnel – reprezentującą Akademię Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie – Dyrektora Naczelnego i Artystycznego Baletu Dworskiego CRACOVIA DANZA
- Jacka Urbaniaka z Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie
- Zbigniewa Pilcha – członka Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie reprezentującego również Varmia Musica Academia w Lidzbarku Warmińskim oraz Wrocławską Orkiestrę Barokową
- Marię Pawelec – sekretarza festiwalu, z Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Henryka Melcera w Kaliszu
Jak odnotowano, mimo wspomnianych początkowych trudności z doborem terminarza, poszerzono instrumentarium historyczne, ponadto miało miejsce wiele wykonań premierowych. Jury zarekomendowało ponadto poszerzenie przyszłych edycji o repertuar utworów współczesnych komponowanych na instrumenty dawne.
Czapki z głów. Zrobić miejsce na laury
Wygranych uhonorowano wspominanymi na wstępie statuetkami projektu warszawskiej artystki Eweliny Michalskiej.
Przyznano Grand Prix:
- Zespołowi Muzyki Dawnej CAPELLA ALL’ ANTICO Zamojskiego Domu Kultury w Zamościu pod kierownictwem Anny Cichoń-Herety. Zespół otrzymał nagrodę pieniężną Prezydenta Miasta Kalisza w kwocie 4000 zł. oraz nagrodę pieniężną Banku PKO Bank Polski w kwocie 2000 zł. Dla instruktora zespołu wyasygnowano nagrodę pieniężną w wysokości 800 zł.
W kategorii zespołów instrumentalnych przyznano :
- Złotą Harfę Eola dla Zespołu Muzyki Dawnej CAPELLA ALL’ ANTICO Zamojskiego Domu Kultury w Zamościu pod kierownictwem Anny Cichoń-Herety. Ex aequo tę samą nagrodę otrzymał Zespół Muzyki Średniowiecznej DISCANTUS Młodzieżowego Domu Kultury w Gdyni pod kierownictwem Barbary Czypul
- Srebrną Harfę Eola przyznano Zespołowi Muzyki Dawnej IL VENTO MUSICALE Młodzieżowego Domu Kultury w Elblągu pod kierownictwem Marcina Skotnickiego a także Zespołowi FISTULATORES NOVIENSES Centrum Kultury ZAMEK w Nowem pod kierownictwem Emilii Kineckiej
- Brązową Harfę Eola otrzymał Zespół Muzyki Dawnej VENATORES TEMPUS Akademii Młodych Talentów „Małe Skrzypeczki” w Kielcach pod kierownictwem Marii Wieleńskiej. Druga „brązowa harfa” powędrowała na ręce Zespołu Muzyki Dawnej TRUSO Młodzieżowego Domu Kultury w Elblągu pod kierownictwem Marcina Skotnickiego. Trzecią harfą z brązu obdarowano Zespół MUZYKI DAWNEJ Zespołu Placówek Pozaszkolnych – Centrum Wspierania Uzdolnień w Jeleniej Górze pod kierownictwem Sylwii Raban
- Wyróżnienie w tej kategorii przyznano Zespołowi Muzyki Dawnej FLAUTI DIVERTENTI Stowarzyszenia Zespołu Muzyki Dawnej Flauti Divertenti w Woli Rasztowskiej pod kierownictwem Marcina Szczapy
W kategorii zespołów wokalno-instrumentalnych przyznano:
- Złotą Harfę Eola Zespołowi Muzyki Dawnej ARS DECORUM Domu Kultury „Śródmieście” w Białymstoku pod kierownictwem Joanny Mytnik-Daniluk oraz Zespołowi Muzyki Dawnej LUNARIS Młodzieżowego Domu Kultury w Lęborku pod kierownictwem Mirosławy Grynkiewicz
- Srebrną harfę Eola Zespołowi Muzyki Dawnej AMICORUM-SORELLE Pałacu Młodzieży w Gdańsku pod kierownictwem Magdaleny Warżawy
- Brązową harfę eola ZESPOŁOWI MUZYKI DAWNEJ IM. GASPARA CASTIGLIONE Centrum Kultury i Filmu im. Billy Wildera w Suchej Beskidzkiej pod kierownictwem Agnieszki Bernackiej
W kategorii zespołów kameralnych prezentujących taniec i inne formy teatralne przyznano:
- Złotą Harfę Eola Zespołowi Muzyki i Tańca Dawnego CAPELLA ANTIQUA BIALOSTOCIENSIS Domu Kultury „Śródmieście” w Białymstoku pod kierownictwem Heleny Szuhalskiej
Dyplom uznania za przygotowanie polskiego, historycznego, ekumenicznego programu wielkopostnego przyznano:
- ZESPOŁOWI MUZYKI DAWNEJ IM. GASPARA CASTIGLIONE Centrum Kultury i Filmu im. Billy Wildera w Suchej Beskidzkiej pod kierownictwem Agnieszki Bernackiej
Specjalne nagrody finansowe Dyrektora Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu w kwotach po 1000 zł otrzymali:
- Maria Wieleńska – kierowniczka artystyczna Zespołu Muzyki Dawnej VENATORES TEMPUS za wprowadzenie i wykorzystanie szerokiego spektrum instrumentów smyczkowych
- Helena Szuhalska za wieloletnią pracę pedagogiczną w dziedzinie tańca dawnego
Dyplomy uznania przyznano:
- Elizie Kulce z Zespołu Muzyki Dawnej im. GASPARA CASTIGLIONE za ujmującą indywidualność sceniczną
- Emiliano Lozano Solarskiemu z Zespołu Muzyki Dawnej VENATORES TEMPUS za wyjątkowo kolorystyczne operowanie instrumentami perkusyjnymi w kształtowaniu formy muzycznej
- Kacprowi Wojtyle z Zespołu Muzyki Dawnej FISTULATORES NOVIENSES za wybitną i dojrzałą interpretację oraz piękny dźwięk w grze na flecie
- Arturowi Warcie z Zespołu Muzyki Dawnej im. GASPARA CASTIGLIONE za naturalną, poruszającą interpretację pieśni wielkopostnej
- Urszuli Dobrogowskiej, Gabrieli Perkowskiej i Michałowi Kazimierzowi Jurczukowi z Zespołu Muzyki i Tańca Dawnego CAPELLA ANTIQUA BIALOSTOCIENSIS za stylową interpretację oryginalnych choreografii tańca barkowego
Za udane debiuty uznano występy:
- Zespołu Muzyki Dawnej POMEZANIA Malborskiego Centrum Kultury i Edukacji w Malborku pod kierownictwem Marcina Skotnickiego
- Zespołu Muzyki Dawnej HORTUS MUSICUS Samorządowego Centrum Kultury w Mielcu pod kierownictwem Tomasza Nowakowskiego
- Zespołu Muzyki Dawnej POGEZANIA Młodzieżowego Domu Kultury w Elblągu pod kierownictwem Marcina Skotnickiego
Stypendia Kaliskiego Stowarzyszenia Edukacji Kulturalnej Dzieci i Młodzieży „Schola Cantorum” otrzymali:
- plastyk – Sara Jamrożek
- muzyk – Martyna Warżawa
W ramach Nagród im. Zofii Rayzacherowej, przyznanych przez Fundację Concert Spirituel z Warszawy, wytypowano:
- Zespół Muzyki Dawnej LUNARIS Młodzieżowego Domu Kultury w Lęborku pod kierownictwem Mirosławy Grynkiewicz
- Zespół Muzyki Dawnej AMICORUM-SORELLE Pałacu Młodzieży w Gdańsku pod kierownictwem Magdaleny Warżawy