Naczelny architekt PeWuKi
Opublikowano:
16 lutego 2022
Od:
Do:
Początek:
Koniec:
Roger Sławski należał bez wątpienia do najwybitniejszych architektów rodem z Wielkopolski. Z sukcesami projektował w czasie zaborów, międzywojnia, a także Polski Ludowej. Autor licznych projektów, nowego skrzydła poznańskiego Bazaru, rozbudowy gmachu PTPN-u, czy wreszcie Naczelny Architekt Powszechnej Wystawy Krajowej z 1929 roku.
Do Berlina po naukę
Roger Sławski urodził się 24 marca 1871 w Poznaniu. Był synem Stanisława (1841-1913) i Konstancji z Ziołeckich (1848-1943). Jego ojciec, powstaniec styczniowy był z zawodu prawnikiem. Roger dzieciństwo spędził w Szamotułach, gdzie jego ojciec pracował jako sędzia. Sławscy oprócz Rogera mieli jeszcze pięcioro. Córki Marię (po mężu Wicherkiewicz, 1875-1962), przyszłą literatkę i malarkę, Zofię (1872-1958) i Matyldę oraz synów Stanisława (1881-1943) i Jana (1884-1968) także prawników. Po kilkuletnim pobycie w Szamotułach rodzina przeprowadziła się do Poznania.
Roger podobnie jak ojciec ukończył Gimnazjum Marii Magdaleny, jednak nie kontynuował rodzinnej tradycji prawniczej, postanowił bowiem kształcić się na studiach architektonicznych. W tym celu wyjechał do Charlottenburga, pod Berlinem (obecnie dzielnica), by studiować, w Królewskiej Wyższej Szkole Technicznej (Königliche Technische Hochschule).
Czteroletnią naukę przypieczętował zdobyciem srebrnego medalu uczelnianego. Pierwsze lata po ukończeniu studiów praktykuje i pracuje z sukcesami na terenie Niemiec.
“Nieprzeciętne musiały być zdolności młodego polskiego architekta, skoro zaraz po studiach otrzymuje wiele poważnych zleceń.” – pisał Stefan Zieleśkiewicz (s. 70).
Pracował w Marburgu, Karlsruhe i Berlinie. W stolicy zdał egzamin państwowy, a w 1901 roku wziął ślub (1901) z Zofią Arend, a rok później urodził się ich syn Jerzy (zm. 1953). Wspólnie ze swoim profesorem Karolem Schaferem zaprojektowali wnętrza zamku w Heidelbergu, za co otrzymali złoty medal na wystawie paryskiej (1900). Sławski zdobywał także nagrody w konkursach w Lipsku, czy w Bremie.
Architekt Poznania
U schyłku XIX wieku Sławski wygrał konkurs na projekt rozbudowy hotelu Bazar. Dla architekta, jak pisał Przemysław Matusik,
„nadchodziły teraz dobre czasy w Poznaniu, miejscowym najwyraźniej bowiem najwyraźniej bardzo odpowiadały proponujące, barokizujące fasady.” (Tom II, s. 284).
Młody inżynier zdobywał uznanie w mieście. Według jego projektów wzniesiono m.in. kaplicę Św. Józefa (1903-1904, w stylu neoromańskim) szpital dziecięcy (przy ul. Krysiewicza), czy balustrady do przebudowanego w 1904 roku pomnika Adama Mickiewicza, przy ul. Św. Marcin. W tym samym roku Sławski przeprowadził się do Poznania, gdzie przy ulicy Teatralnej 6 otworzył biuro projektowe.
„Od 1-go kwietnia b. r. osiedliłem się w Poznaniu i podejmuję się wszelkich prac wchodzących w zakres architektury, mianowicie: planów na domy mieszkalne, kościoły itd. oraz planów na wewnętrzne artystyczne urządzenie i wymalowanie” – pisał w ogłoszeniu w Dzienniku Poznańskim.
W 1906 roku na świat przyszła córka Sławskich, Helena (zm. 1972). W tym samym czasie zaprojektował kolejny budynek dla szpitala dziecięcego (nowe skrzydło w stylu neogotyckim).
Także według jego rysunków wzniesiono nieistniejące już dziś budynki na Starym Rynku: siedzibę Banku Przemysłowców (1908), czterokondygnacyjną kamienicę dla drogerzysty Józefa Czepczyńskiego (1908), czy hotel Francuski (1908-1910) przy Al. Marcinkowskiego. Do najważniejszych prac Sławskiego należy bez wątpienia także rozbudowa gmachu Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. W latach 1907 – 1909 wzniesiono według jego projektu dwa nowe skrzydła i przebudowano budynek frontowy.
Tradycja „głosi”, że jako członek PTPN, zrezygnował z honorarium. Bardzo ciekawą realizacją jest również neobarokowa kamienica zaprojektowana dla Towarzystwa Ubezpieczeniowego Union (1910) położona na narożniku Pl. Wolności i ul. 3 Maja. Był także autorem niezrealizowanej koncepcji budowy monumentalnej świątyni Zmartwychwstania Pańskiego na poznańskiej Wildzie (obecnie ul. Dąbrówki).
Pałac w Dłoni
Sławski działał nie tylko w Poznaniu, ale także na wielkopolskiej prowincji. Zaprojektował co najmniej kilkanaście dworów i pałaców (nowe budynki i rozbudowy), w Krerowie (1906), Oporowie (1906), Piotrowie (1907), Chudobczycach (po 1907), Bonikowie (1907-1911), Mełpinie (1908), Cichowie (1908), Karczewie (1908), Skoraszewicach (1909), Gorazdowie (1910), Stanisławowie (1910), Swadzimiu (1910), Wolsztynie (1911), Dębnie (1912), Jankowicach (1912), Dakowach Mokrych (1912-1913) czy Starym Sielcu (1914). Jednak, jak pisał Jan Skuratowicz (Dwory i pałace …, s. 180)
„sławę przyniosły […] Sławskiemu zupełnie inne realizacje. W 1910 roku stworzył on swe największe i zarazem najwspanialsze dzieło, za jakie uważa się okazały pałac w Dłoni koło Rawicza”.
Dotychczasowy pałac został przebudowany i rozbudowany dla Marie Woller. Poza dworami i pałacami tworzył także projekty kościołów. Według jego rysunków zbudowano i bądź przebudowano kościoły m.in w Zbąszyniu (ewangelicki, 1903-1905), Ostrowie Wielkopolskim (św. Stanisława Biskupa i Męczennika, 1906), Kamieńcu (św. Wawrzyńca, 1908-09), Kępnie (św. Marcina, 1911), Odolanowie (św. Marcina 1912-13), czy Rawiczu (św. Marka 1914-15).
Zapewne jedną z ciekawszych realizacji sakralnych autorstwa Sławskiego, była przebudowa kościoła w Obrzycku (św. Piotra i Pawła) zrealizowana w latach 1906-1909. Do pierwotnej, barkowej świątyni wzniesionej według projektu włoskiego architekta, osiadłego w Rydzynie, Pompeo Ferrari’ego, dobudował neobarokową część, która stała się nawą. Natomiast dotychczasowa świątynia została przekształcona w transept.
Sławski był także autorem siedzib dla banków, Kaliskiego Towarzystwa Wzajemnego Kredytu i w Środzie Wielkopolskiej. Swoje projekty realizował także poza Wielkopolską, jak choćby pałac w Goraju (lubuskie, 1908), czy kościół w Nakle n. Notecią (kujawsko-pomorskie). W 1922 roku umiera żona Sławskiego. Trzy lata później architekt ożenił się po raz drugi. Wybranką jego serca była młodsza o blisko ćwierć wieku Waleria Ratajczak (ur. 1895).
Powszechna Wystawa Krajowa
U schyłku lat dwudziestych XX wieku, Poznań był wielkim placem budowy, a to w związku z przygotowaniami do Powszechnej Wystawy Krajowej (PeWuKa), która jak pisał Stanisław Woźnicki, była:
„pierwszym tego rodzaju przedsięwzięciem w Polsce Niepodległej.”
Na ekspozycji zaprezentowano:
„całokształt naszych zdobyczy kulturalnych, działalność rządu i samorządów na wszystkich polach, rozwój handlu, produkcji przemysłowej, rolniczej etc.”
Naczelnym architektem PeWuKi mianowano doświadczonego Sławskiego, a jego zastępcą Jerzego Mullera. Pierwszy z nich odpowiadał za wschodnią część wystawy. Od strony ulicy Bukowskiej i Głogowskiej zaprojektował wielki dziedziniec (270m długości i 80m szerokości) – „Plac św. Marka”, wokół którego na planie litery został wzniesiony zespół kilku pawilonów wystawowych.
I tak, u zbiegu ulic powstała Hala Reprezentacyjna (pow. ~ 2 tys. m2) tzw. Westybul, z wysoką na ponad 30 metrów wieżą. Przy Westybulu od strony Bukowskiej zbudowano Halę Włókienniczą (pow. 7,5 tys. m2) z przeznaczeniem na pawilony przemysłu włókienniczego, konfekcyjnego i skórzanego. Plac św. Marka otaczała z trzech stron, zbudowana częściowo z wykorzystaniem dawnej Hali Maszyn (z 1923 roku) tzw. Hala Centralna, z przeznaczeniem na pawilony przemysłu papierniczego, elektrotechniczny oraz chemiczny. Halę od dziedzińca oddzielała kolumnada.
Naprzeciwko Dworca Zachodniego, Sławski zaprojektował potężną halę przemysłu ciężkiego (pow. 5,5 tys. m2). Był także współautorem, wspólnie z Edwardem Madurowiczem, dwóch budynków uniwersyteckich, które w trakcie wystawy pełniły funkcję Pałacu Rządowego (Collegium Chemicum) i Pałacu Kultury i Sztuki Collegium Anatomicum). Ponadto Sławski zaprojektował również kilka mniejszych budynków na wystawę, m.in. Pawilon Prasy, Polski Pawilon Zagraniczny, czy Pawilon Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej. Za zasługi przy organizacji PeWuKi został uhonorowany Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski Polonia Restituta. Na ścianie Westibulu znajduję się tablica poświęcona jego pamięci.
Odbudowa Ratusza
W czasie II wojny Sławski pracował (w latach 1940-44) w biurze projektowym Ernesta Lenca. Po jej zakończeniu Poznań „podnosił się z gruzów”. Tylko na samym Starym Rynku kilkadziesiąt budynków było poważnie uszkodzonych, miały spalone mury i dachy. Zniszczenia nie ominęły także Ratusza. Ostrzał, a następnie pożar strawił wieżę magistratu. Spaliły się również wnętrza na drugim poziomie i poddaszu. Poznańska Dyrekcja Odbudowy powołała Kierownictwo Odbudowy Ratusza, a zadanie jego odbudowy pomimo wieku powierzono Rogerowi Sławskiemu. W sporządzeniu planów pomagali także studenci Szkoły Inżynierskiej. W 1947 roku rozpoczęto prace budowlane, a 27 grudnia tego samego roku, w rocznicę wybuchu Powstania Wielkopolskiego na budynku uroczyście zawieszono królewskiego orła. W 1948 roku Sławski otrzymał zlecenie zaprojektowania kościoła na poznańskiej Starołęce.
Na początku lat pięćdziesiątych XX wieku był kierownikiem Biura Projektowego Pracowni Konserwacji Zabytków. Pracował także jako projektant i konsultant przy odbudowie budynków Wagi Miejskiej i Odwachu. Bardzo długo był czynny zawodowo.
Władze Polski Ludowej doceniały jego działalność. W 1948 roku otrzymał Nagrodę Artystyczną Miasta Poznania, siedem lat później Zespołową Nagrodę Państwową II stopnia, a w 1957 roku Złotą Odznakę Honorową za zasługi w rozwoju miasta Poznania, a także order Sztandaru Pracy I Klasy. Zmarł 13 października 1963 roku w Poznaniu, w wieku 92 lat. Został pochowany na cmentarzu na Junikowie.
„Odszedł od nas artysta-arc hitekt, który prócz „wspomnień uroczego i niezwykle szlachetnego charakteru pozostawił dzięki swej pracowitości i wszechstronnemu talentowi także ogromną ilość zrealizowanych obiektów” – pisał Stefan Zieleśkiewicz w Kronice Miasta Poznania.
25 marca 2017 roku jego prochy i żony Walerii (zm. 1981) przeniesiono na Cmentarz Zasłużonych Wielkopolan. Imieniem Sławskiego nazwano jedną z ulic na poznańskim Piątkowie, a od 2012 roku architekt jest patronem Zespołu Szkół Budowlanych w Poznaniu.
Literatura:
Kazimierz Bajerowicz, „Szpital dziecięcy pod wezwaniem św. Józefa w Poznaniu”, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań, 1909;
Leonard Durczykiewicz “Dwory polskie w Wielkiem Księstwie Poznańskiem”, Poznań, 1912;
Stanisław Bulewski „Książka pamiątkowa działalności Kaliskiego Towarzystwa Wzajemnego Kredytu łącznie z b. Kasą Pożyczkową Przemysłowców Kaliskich za 21-letni okres ich istnienia 1893 – 1914”, Kalisz 1914;
Stanisława Wachowiak, Rys historyczny Powszechnej Wystawy Krajowej w Poznaniu w roku 1929, Poznań 1930;
Stefan Zieleśkiewicz, „Z żałobnej karty, Roger Sławski”, w: Red. Janusz Dembski, „Kronika Miasta Poznania: kwartalnik poświęcony problematyce współczesnego Poznania” 1964.04/06 R.32 Nr2, Wydawnictwo Poznańskie, s. 70-71 (w tym także cytat w podrozdziale “Po naukę do Berlina” oraz zakończeniu);
Lch Ławicki “Powszechna Wystawa Krajowa w 1929 roku, Architektura”, część pierwsza w: red. Andrzej Goćwiński, “Kronika Miasta Poznania: kwartalnik poświęcony problematyce współczesnego Poznania” 1976.10/12 R.44 Nr4
Gabriela Klause „Poznańskie realizacje Rogera Sławskiego” w: Red. Jacek Wiesiołkowski, „Kronika Miasta Poznania” 1998 R.66 Nr1; Budowniczowie i Architekci, Wydawnictwo Miejskie;
Jan Skuratowicz, „Ratusz Poznański”, Wydawnictwo Miejskie, Poznań 2003;
Magdalena Mrugalska – Banaszak, „Wilda w czterech odsłonach”, Wydawnictwo Miejskie Posnania, 2018;
Filip Czekała, Tomasz Mikszo „Pewuka Cud nad Wartą”, Wydawnictwo Poznańskie, 2019;
Jan Skuratowicz, “Dwory i pałace Wielkopolski. Styl narodowy”, Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2020 (także cytat w podrozdziale „Pałac w Dłoni”, s. 180);
Krystyna Sławska-Pawłowska „Album rodzinny Rogera Sławskiego”, Wydawnictwo Miejskie Posnania, 2021;
Przemysław Matusik, „Historia Poznania”, Tom II, III i IV, Wydawnictwo Miejskie Posnania, Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Fundacja Rozwoju Miasta Poznania, Poznań, 2021;
Dziennik Poznański: wychodzi codziennie z wyjątkiem poniedziałków i dni poświętnych R.46, nr 77 (3 kwietnia 1904) + dod.;
Stanisław Woźnicki „Zabudowa terenów Powszechnej Wystawy Krajowej w Poznaniu”, w: „Architektura i Budownictwo: miesięcznik ilustrowany”, T. 5, nr 1, 1929;
Marek Rezler „Sławny Sławski i jego dzieła”, w: „Monitor Wielkopolski”, styczeń 2018;
Ewa Sumelka „Collegium Anatomicum w Poznaniu 1921–2019”, w: „Renowacje i Zabytki”, III 2019;
Joanna Bielawska – Pałczyńska, Hanna Hałas- Rakowska „Powszechna Wystawa Krajowa w Poznaniu – 128 dni, które wstrząsnęły miastem”, „Renowacje i Zabytki”, III 2019;
Magdalena Łyszczak „Collegium Heliodori Święcicki w Poznaniu”, w: „Renowacje i Zabytki”, III 2019;
Ewa Grzegorczyk „Grupa dworów i pałaców Okoliczności powstania i formy architektoniczne mniej znanych Ewa założeń dworskich i pałacowych powiatu poznańskiego”, w: „Renowacje i Zabytki”, IV 2019;
„Miasto [Re]konstruowane Powojenna odbudowa reprezentacyjnych gmachów Poznania”, Materiały z wystawy czasowej w Śluzie Katedralnej, cz. 2 Nowy Stary Rynek, www.bramapoznania.pl;