fot. Rafał Cielek, I tak nikt mi nie uwierzy

Nagrody dla Teatru Fredry

Sezon 2021/22 zaczyna się dla Teatru Fredry w Gnieźnie bardzo dobrze. Na początku tygodnia pojawiły się informacje o kilku ważnych nagrodach przyznanych twórcom i dziełom związanym z gnieźnieńskim teatrem.

Laureatką Gdyńskiej Nagrody dramaturgicznej została Jolanta Janiczak za tekst „I tak nikt mi nie uwierzy” przygotowany dla Teatru Fredry i wyreżyserowany na tej scenie przez Wiktora Rubina (premiera czerwiec 2020). W formie spektaklu tekst Janiczak zebrał same pochlebne recenzje. W Gdyni Jury swój werdykt uzasadniło następująco:

 

„Kapituła Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, będąc pod wrażeniem wysokiego poziomu tekstów finałowych, większością głosów postanowiła nagrodzić dramat poetycki, w którego formie krystalizuje się sytuacja tych, których wiarygodność przez wieki podważano i podważa się nadal. Prezentuje on różne perspektywy widzenia świata. Jest wyrazisty, ale subtelny; uderzający, nawet okrutny, ale nie deklaratywny. To tekst znakomicie skonstruowany, konfrontujący języki natury, kultury i władzy, który w równej mierze wzbudza refleksję i empatię. Nagradzamy dziś dramat napisany przez kobietę, która konsekwentnie upomina się o obecność i sprawczość innych kobiet w pamięci społecznej. Jej tekst uczula jednak na przemoc, której doświadczać może każdy, bez względu na płeć. Tym dramatem, jest I tak nikt mi nie uwierzy Jolanty Janiczak.”

 

Duet Janiczak i Rubin wrócą do Teatru Fredry na początku przyszłego roku z nową premierą, również poświęconą relacjom władzy wobec kobiet.

To nie koniec dobrych wiadomości. Na 45. jubileuszowym festiwalu „Opolskie Konfrontacje Teatralne. Klasyka żywa” doceniony został kolejny spektakl z Teatru Fredry – „Krótka rozmowa ze Śmiercią” w reżyserii Marcina Libera.

Już wcześniej spektakl ten otrzymał od Komisji Artystycznej VI Konkursu „Klasyka Żywa” Nagrodą Specjalną im. Stanisława Hebanowskiego za „odkrycie repertuarowe”. Dramaturgia spektaklu stworzona przez Jarosława Murawskiego obejmuje polskie teksty późnośredniowieczne – odnalezioną w całości przez prof. Wiesława Wydrę z UAM „Rozmowę Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” Mikołaja z Mierzyńca oraz „Krótką rozmowę między panem, wójtem a plebanem” Mikołaja Reja.

 

Krótka rozmowa ze śmiercią, fot. Dawid Stube

Krótka rozmowa ze śmiercią, fot. Dawid Stube

Na opolskim festiwalu Marcin Liber odebrał nagrodę za reżyserię, natomiast „najlepszą muzykę dostrzeżono w „Krótkiej rozmowie ze Śmiercią” – jej zbiorowym autorem jest zespół Nagrobki.”

To kolejne sygnały, że Teatr Fredry w Gnieźnie umacnia swoją pozycję na teatralnej mapie Polski, a spektakle, które w nim powstają są ważnymi głosami w teatralnych rozmowach zarówno na temat współczesności, jak i dawnej historii oraz jej konsekwencji.