Zuza Krajewska, „Powinno Być Dobrze”, Kolekcja Wrzesińska

Najnowsza publikacja z cyklu Kolekcji Wrzesińskiej to bliski, intymny portret młodych ludzi, którzy podzielili się fragmentami swoich prywatnych światów. Zaczyna się od prostych pytań: „Jak ci się tu żyje?”, „Warto byłoby coś dla tego miejsca poświęcić?”, „Widzisz się tu za 10 lat?”, „Co ci tu przeszkadza?”, „Czym jest patriotyzm, poświęcenie, ojczyzna?”.

„Powinno Być Dobrze” Zuzy Krajewskiej to jednak nie tylko socjologiczne studium, ale publikacja operująca obrazem. Autorka zestawia w niej wywiady z portretami i robi to bardzo sprawnie, proponując równoległą linię narracji. Fotografie podążają za konwencjami zaproponowanymi przez bohaterów, podkreślają detale, uwypuklają charakterystyczne elementy kolejnych wizerunków młodych ludzi.

 

Powstają w ten sposób mikrohistorie o kolejnych postaciach w ich wyidealizowanych, nastoletnich rzeczywistościach, których tłem jest wrzesińska codzienność.

Szymon, 18 lat, ma dookoła siebie nie gospodarstwo, ale ranczo ze środkowego zachodu USA. Kinga, 15 lat, pozująca w kościele, stała się na zdjęciu Zuzy Krajewskiej jedną z postaci wyjętych ze świętego obrazka. Agata, 15 lat, zdaje się grać w powoli toczącej się scenie z filmu, którego akcja dzieje się w kurorcie poza turystycznym sezonem. Żonglowanie konwencjami przenosi nas w światy kolejnych postaci. To one definiują, jak mamy czytać ich otoczenie, dyktują warunki.

Dzięki zestawieniu portretów z rozmowami na temat patriotyzmu Zuza Krajewska stworzyła bardzo zgrabny cytat z historii protestu dzieci wrzesińskich. Pytając młodych ludzi o współczesne rozumienie ojczyzny, oddała głos tym, których ten problem dotyczy. I dzięki ich niejednoznacznym postawom stworzyła opowieść pełen odcieni, daleki od prostych linii politycznych podziałów. Opowieść pełną niuansów, w której głównym problemem okazuje się zaściankowy brak tolerancji i z góry określone definicje tego, co właściwe i poprawne.

„Powinno Być Dobrze” Zuzy Krajewskiej to książka opisująca, czym jest patriotyzm, zakorzenienie, swoboda życia – na zasadach określonych przez bohaterów tej opowieści.

 

Poniższą galerię zdjęć uzupełnia recenzja.

ZUZA KRAJEWSKA – urodzona w 1975 roku, jedna z najpopularniejszych fotografek w Polsce. Pracuje dla prestiżowych magazynów, realizując duże sesje modowe, okładkowe portrety osobistości, kreuje i definiuje błyszczący świat Vogue’a i reklamowych kampanii. Z drugiej strony jej artystyczne projekty używają tego samego arsenału wizualnych narzędzi do podważania istniejących kanonów obrazowania. W „Urazach” prezentowała cielesne skazy, blizny, uszkodzenia ciała, fotografując je w sposób charakterystyczny dla kolorowej prasy. Pracując w poprawczaku w Studzieńcu, opowiedziała o młodocianych przestępcach, zastanawiała się nad wizualnymi kanonami, jakich należy użyć w obrazowaniu winy czy bezwzględności, przemieszanych z dzieciństwem. „Powinno Być Dobrze” to kolejna praca próbująca zdefiniować ten charakterystyczny stan zawieszenia między dorosłością i dzieciństwem, tym razem pod kątem definicji współczesnego patriotyzmu.

 

ZOBACZ TAKŻE: W obronie Rozbratu

ZOBACZ TAKŻE: „Message” Macieja Jeziorka

ZOBACZ TAKŻE: Blisko ziemi, daleko do nieba