fot. N. Wasilewska

Odnowiony Amadeus wchodzi w nowy sezon

Nowa strona internetowa, nowe logo, nowe programy i… tournée po Japonii – tak Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus wchodzi w nowy sezon.

Na Dalekim Wschodzie Orkiestra wystąpiła trzykrotnie pod batutą Anny Duczmal-Mróz. 29 września zespół grał w Hamamatsu z programem, który rozpoczął się od, jak to określa dyrygentka, wizytówki zespołu – utworu jego patrona Wolfganga Amadeusa Mozarta, „Divertimenta” KV 136. Nie mogło oczywiście zabraknąć uwielbianego w Japonii Fryderyka Chopina, zabrzmiały jego pierwszy i drugi Koncert fortepianowy, a solistami byli tamtejsi pianiści Atsushi Imada i Tomoya Umeda. Następnego dnia odbył się koncert w Osace, w ramach EXPO 2025, gdzie wykonano Koncert smyczkowy Henryka Wieniawskiego, gdzie solistką była Agata Szymczewska (przypomnijmy: zwyciężczyni XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego oraz prezes Towarzystwa jego imienia). Zabrzmiał także „Tryptyk” Yasushi Akutagawy, który dyrygentka nazywa pewnym ukłonem w kierunku japońskiej publiczności, choć zarazem podkreśla, że mimo iż Orkiestra wykonywała ten utwór wiele razy, to z prezentacją go w kraju urodzenia twórcy wiąże się pewne ryzyko – czy tamtejsza publiczność zaakceptuje tę interpretację. Anna Duczmal-Mróz jest jednak spokojna, bo podkreśla, że dzieło to prezentuje podobny typ uczuciowości do tego, jaki znamy z polskiej muzyki.

 

Plakat październikowego koncertu Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia "Amadeus"

Plakat październikowego poznańskiego koncertu Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus”

Program uzupełniła „Orawa” Wojciecha Kilara, z którą to wiąże się anegdota przytoczona przez Agnieszkę Duczmal. Mianowicie, kiedy wiele lat temu maestra pierwszy raz zaproponowała japońskiemu agentowi koncertowemu wykonanie właśnie tej kompozycji na bis, nie był on przekonany do tego pomysłu.

Jednak po pierwszym koncercie, widząc żywą reakcję publiczności, zmienił zdanie i wręcz poprosił, żeby ten utwór był już zawsze przewidziany na bis. W Tokio 2 października zostanie ponownie przedstawiony program mozartowsko-chopinowski, a solistą tym razem będzie Yoshihiro Kondo.

 

 

Po powrocie z wojaży Orkiestra będzie występować w Poznaniu i w regionie. Tradycyjnie odbędzie się koncert z laureatami Konkursu Chopinowskiego (Aula UAM, 23 listopada), ale preludium do niego i zarazem inauguracją sezonu stanowić będzie ponowne spotkanie z jednym z poprzednich laureatów, zdobywcą drugiej nagrody w 2015 roku, Charlesem Richardem-Hamelinem (Aula UAM, 12 października). „Opowieści Enigmy” to projekt mający na celu umożliwić kontakt z kulturą wysoką także mieszkańcom mniejszych ośrodków, w którym muzykę uzupełnia prelekcja przybliżająca idee za nią stojące.

 

Plakat koncertu Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia "Amadeus" w Osace

Plakat koncertu Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus” w Osace

Najważniejszym punktem programu są „Wariacje Enigma” Edwarda Elgara w opracowaniu Agnieszki Duczmal, która też staje za pulpitem dyrygenckim. W najbliższym czasie inicjatywa zawita do Czempinia (26 października) i Czarnkowa (25 listopada).

Z kolei projekt „Folkowo i salonowo” zakłada łączenie muzyki z tańcem, w programie znalazły się m.in. utwory Beethovena, Karłowicza i Bartóka, a usłyszeć je będzie można w Rokietnicy (25 października) i Wronkach (8 listopada). W ramach „Amadeusa EKOlogicznie” (Piła, 9 listopada) muzyce towarzyszy wystawa przygotowana przez studentów i studentki poznańskiego Uniwersytetu Artystycznego, a usłyszymy tu Vivaldiego i Mendelssohna-Bartholdy’ego. Tegoroczny program domyka koncert z udziałem sopranistki Joanny Moskowicz (Aula UAM, 14 grudnia), podczas którego zabrzmią arie z oper Verdiego, Donizettiego, Rossiniego i Belliniego.

Podziel się kulturą!
What’s your Reaction?
Ciekawe
Ciekawe
0
Świetne
Świetne
0
Smutne
Smutne
0
Komiczne
Komiczne
0
Oburzające
Oburzające
0
Dziwne
Dziwne
1