fot. Leszek Zadoń, Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego

Kim będzie Wieniawski 2022 roku?

W dniach 7-21 października Poznań stanie się światową stolicą wiolinistyki. 34 skrzypków i skrzypaczek stanie w szranki konkursowe, by walczyć o laur pierwszeństwa i następcy lub następczyni patrona – Henryka Wieniawskiego. Po serii zwyciężczyń: Reiko Otani, Alena Baeva, Agata Szymczewska, Soyoung Yoon i Veriko Tchumburidze może czas, aby na podium stanął mężczyzna.

 

Po raz 16.

16. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego ze względu na pandemię odbędzie się z rocznym opóźnieniem. I być może dlatego, melomani na pniu wykupili bilety. Tym którzy się spóźnili, nie pozostaje nic innego, jak zabiegać każdego dnia o wejściówki. Kiedy przegląda się stare gazety, widać wyraźnie jak w trakcie trwania Konkursu Wieniawskiego odżywało życie muzyczne Poznania. Nawet ci, którzy nie znali się na muzyce, nie chodzili do filharmonii, interesowali się tym, co się działo w Auli Uniwersyteckiej. Nie inaczej będzie prawdopodobnie i tym razem, chociaż dobra informacja dla tych, którzy nie kupili biletów i nie wejdą do sali jest tak, że Konkurs Wieniawskiego będzie można na bieżąco śledzić za pośrednictwem mediów społecznościowych, radia i telewizji.

 

Veriko Tchumburidze, fot. L. Zadoń, Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego

Veriko Tchumburidze, fot. L. Zadoń, Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego

16. edycja Konkursu Wieniawskiego zmieniła formułę. Odbywać się będzie w trzech etapach. W pierwszym uczestnicy zaprezentują się solo, w drugim z towarzyszeniem fortepianu i orkiestry kameralnej, a w trzecim z orkiestrą symfoniczną. Zaszły również zmiany programowe. Najbardziej widoczne są w III etapie. Finaliści zagrają jeden z dwóch koncertów patrona oraz jeden z czterech koncertów do wyboru: Koncert skrzypcowy D-dur, op. 61 Beethovena, Koncert skrzypcowy D-dur, op 77 Brahmsa, Koncert skrzypcowy a-moll, op. 53 Dvořáka i Koncert skrzypcowy e-moll, op. 64 Mendelssohna-Bartholdy’ego.

Jury preselekcyjne wytypowało 41 uczestników. Od ogłoszenia wyników preselekcji, do momentu, w którym piszę ten tekst, zrezygnowało z udziału w konkursie siedmioro młodych muzyków. A zatem wystartuje 34 skrzypków i skrzypaczek z 10 krajów (Austria, Chiny, Francja, Japonia, Kazachstan, Korea Południowa, Niderlandy, Niemcy, Polska, Stany Zjednoczone).

Oceniać ich będzie międzynarodowe jury w składzie: Augustin Dumay (skrzypek i dyrygent) – przewodniczący jury, Daniel Stabrawa (skrzypek i dyrygent) – wiceprzewodniczący oraz Agnieszka Duczmal (dyrygentka), Barnabás Kelemen (skrzypek i dyrygent), René Koering (kompozytor, producent filmowy i reżyser teatralny), Grzegorz Kotów (impresario muzyczny, animator kultury, skrzypek), Henning Kraggerud (skrzypek), Bartłomiej Nizioł (skrzypek), Mariusz Patyra (skrzypek), Miguel da Silva (altowiolista), Jian Wang (wiolonczelista), Christopher Warren-Green (skrzypek i dyrygent).

 

Veriko Tchumburidze, fot. L. Zadoń, Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego

Veriko Tchumburidze, fot. L. Zadoń, Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego

Jak widać, oprócz skrzypków pojawili się reprezentanci innych dyscyplin muzycznych – mam nadzieję – sprawi, że to szanowne gremium spojrzy na prezentujących się młodych muzyków z różnych perspektyw i wyłowi najciekawszą osobowość.

Jak zawsze Konkurs Wieniawskiego jest okazją do prezentacji sylwetki i twórczości patrona. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne w serii Anaklasis wydało płytę zatytułowaną „Legend”, na której utrwalono reinterpretacje różnych utworów Henryka Wieniawskiego dokonanych przez skrzypka Adama Bałdycha. W nagraniu płyty uczestniczyli obok Bałdycha Marek Konarski (saksofon tenorowy), Łukasz Ojdana (fortepian), Michał Barański (kontrabas), Dawid Fortuna (perkusja) oraz Agata Szymczewska (skrzypce) – ambasadorka Konkursu Wieniawskiego. Nakładem PWN ukazał się także kolejny tom „Dzieł wszystkich Henryka Wieniawskiego”, czyli Fantazja orientalna na skrzypce i fortepian op. 24. Ponadto w cyklu małe monografie wydano książkę Mateusza Borkowskiego „Wieniawski”. Nie zapomniano o najmłodszych, do których adresowana jest „Henio i cztery struny” Kasi Huzar-Czub. Wszystkie wydawnictwa dostępne będą w foyer Auli UAM, gdzie przez dwa tygodnie rozbrzmiewać będzie muzyka.

Harmonogram Konkursu Wieniawskiego

 

7 października 2022, godz. 19.00 – Koncert Inauguracyjny

Wystąpi Veriko Tchumburidze, Laureatka I nagrody 15. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w 2016 roku oraz Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyr. Andrzeja Boreyki

 

I Etap

 

Bomsori Kim, fot. L. Zadoń, Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego

Bomsori Kim, fot. L. Zadoń, Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego

8-11 października 2022

Godz. 9.30 – 11.45

Godz. 12.15 – 13.45

Godz. 16.00 – 18.15

Godz. 18.45 – 20.15

 

II Etap

 

12 października 2022 (skrzypce z towarzyszeniem fortepianu)

Godz. 9.30 – 11.45

Godz. 12.15 – 13.45

Godz. 16.00 – 18.15

Godz. 18.45 – 20.15

13 października 2022 (skrzypce z towarzyszeniem fortepianu)

Godz. 9.30 – 11.45

Godz. 12.15 – 13.45

14-16 października 2022 (skrzypce z towarzyszeniem Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyr. Anny Duczmal-Mróz oraz altowiolistów

Godz. 17.00 – 18.30

Godz. 19.00 – 20.00

 

17 października 2022

 

Dzień wolny od przesłuchań

 

III Etap

 

Veriko Tchumburidze, fot. L. Zadoń, Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego

Veriko Tchumburidze, fot. L. Zadoń, Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego

18-20 października 2022 Finał z udziałem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod dyr. Łukasza Borowicza

Godz. 18.00 – 20.30

 

Gala i Koncert Laureatów

 

 21 października 2022

 

Podziel się kulturą!
What’s your Reaction?
Ciekawe
Ciekawe
12
Świetne
Świetne
21
Smutne
Smutne
0
Komiczne
Komiczne
0
Oburzające
Oburzające
0
Dziwne
Dziwne
0