fot. Materiały organizatora

,,Najważniejsze, aby czytelnicy przy nas zostawali – dopóki przy nas będą, dopóty wydawnictwo będzie istnieć”

Z Karoliną Czwojdzińską z wydawnictwa Media Rodzina - rozmawia Karolina Król.

Karolina Król: W poprzednim roku świętowaliśmy 30. urodziny wydawnictwa Media Rodzina. Jaki był 2022 rok widziany państwa oczami?

Karolina Czwojdzińska: To był bardzo intensywny rok, obfitujący w wiele premier. Pojawiła się między innymi ,,Aptekarka” Magdy Skubisz, a także drugi tom serii, ,,Czarci ogród”. W naszej ofercie znalazły się też takie bestsellery jak ,,Wystarczająco dobra”. To książka Małgorzaty Mostowskiej, która jest popularną joginką zrzeszającą wokół siebie ogromne grono odbiorców. Cieszymy się, że taka postać zechciała wydać książkę właśnie w naszym wydawnictwie.

Wydaliśmy bardzo dużo książek dla dzieci, jak chociażby kolejne części serii o Kici Koci, Panu Kuleczce czy Cioci Jadzi. Cieszymy się, że mimo upływu lat książki o tych bohaterach są nadal czytane, a podczas Targów Książki do autorów ustawiają się długie kolejki. Rok 2022 to także start naszego imprintu młodzieżowego Must Read, który choć istnieje dopiero kilka miesięcy, już zgromadził duże grono czytelników.

 

K.K.: Wspomniała pani o Kici Koci. Jak wygląda popularność tej bohaterki wśród osób obcojęzycznych? Książki z nią ukazały się także na przykład w języku angielskim czy ukraińskim.

Aptekarka, materiały organizatora

Aptekarka, materiały organizatora

KCz: Jeśli chodzi o Kicię Kocię w języku angielskim, to książki te nadal są kierowane do polskojęzycznego czytelnika. Wydaliśmy je z myślą o rodzicach, którzy chcą urozmaicić wieczorne czytanie i w naturalny sposób wprowadzać język angielski w życie dziecka.

 

Jeśli natomiast chodzi o wydanie Kicia Koci w języku ukraińskim – to jest to książka cegiełka, którą wydaliśmy, gdy wybuchła wojna w Ukrainie. Cały dochód przeznaczyliśmy na cele charytatywne. Jesteśmy dumni, że ta książka powstała.

Jeśli chodzi o sprzedawanie praw na rynki zagraniczne, to Kicia Kocia doczekała się wydania w języku wietnamskim. Myślę, że w tej postaci jest coś przyciągającego – coś, co sprawia, że dzieci ją uwielbiają i jest ona im niezwykle bliska. Być może to zasługa kreski, którą posługuje się autorka.

 

KK: Gdy myśli pani o wydawnictwie Media Rodzina, to która pozycja jako pierwsza przychodzi do głowy? Kiedyś to pewnie byłby ,,Harry Potter”. A dzisiaj?

KCz: Szczerze mówiąc, pierwsza rzecz, która mi przyszła na myśl, zanim usłyszałam drugą część pytania, to właśnie ,,Harry Potter”. Kolejnym tytułem zdecydowanie byłaby ,,Kicia Kocia”. Pomyślałam także o innych bestsellerach, na przykład o ,,Igrzyskach śmierci” czy ,,Opowieściach z Narnii”. To pozycje wciąż cieszące się popularnością. Nie byłoby też wydawnictwa Media Rodzina bez książki ,,Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały”.

 

K.K.: Skoro mówimy o bestsellerach, chciałam zapytać o to, jak temat wygląda od strony wydawniczej. Czy z takimi popularnymi tytułami ludzie sami się do państwa zgłaszają?

Okładka książki, fot. materiały organizatora

Okładka książki, fot. materiały organizatora

KCz: Przyznam, że wygląda to bardzo różnie. Po pierwsze, otrzymujemy dużo propozycji wydawniczych i spośród nich staramy się wyłowić perełki, które są najciekawsze i mogą przyciągnąć czytelnika. Druga droga to kupowanie praw do książek zagranicznych. Jako że specjalizujemy się w literaturze dziecięcej, młodzieżowej czy poradnikach, dostajemy od zagranicznych agentów informację, że dostępne są prawa do danej książki i możemy wziąć udział w licytacji.

 

Taka oferta trafia do wielu wydawnictw w Polsce, a wiadomo, że tylko jedno może nabyć prawa do książki. Jeśli wiemy, że dany tytuł wpisuje się w nasz profil i chcemy go mieć u siebie, to robimy wszystko, aby to się udało.

Trzecia droga to nasz wewnętrzny projekt – zapraszamy wybranego autora do współpracy. Tak było na przykład z książką Gosi Mostowskiej „Wystarczająco dobra”. Inicjatywa wyszła od nas, a konkretnie od naszej redaktorki Eweliny Angielczyk, która śledziła działalność Gosi Mostowskiej, czytała jej wpisy i tak zakiełkował pomysł na stworzenie książki.

 

KK: A czytelnicy dziecięcy to chyba jedni z najbardziej wymagających odbiorców, prawda?

KCz: Tak. Staramy się, żeby zarówno historia, jak i oprawa graficzna były dla młodego czytelnika atrakcyjne. Tu każdy szczegół jest niezwykle ważny. W książce wszystko musi do siebie pasować i musi ,,zagrać”. Trzeba na nią spojrzeć wieloaspektowo i zastanowić się też, czy będzie ciekawa i wartościowa. Choć z pozoru to rodzice wybierają książki dla swoich dzieci, to finalnie dziecko decyduje, czy ta książka na dłużej zagości podczas wieczornego czytania.

 

KK: Czy mogłaby pani powiedzieć więcej o projekcie Must Read?

KCz: To nasz najnowszy pomysł, który wszedł w życie w maju zeszłego roku. To imprint naszego wydawnictwa, w którym znajdują się książki young adult, w dosłownym tłumaczeniu dla „młodych dorosłych”. Pracujemy nad tym, aby znajdowały się tam mądre, wartościowe książki, ale też takie, które dostarczą po prostu dobrej rozrywki. Chcemy, by każdy był w stanie znaleźć tutaj coś dla siebie. W ofercie mamy książki fantasy, romanse, thrillery.

 

Oczywiście, wydawnictwo Media Rodzina już wcześniej wydawało książki dla młodzieży, ale obecnie obserwujemy ogromny wzrost zainteresowania ze strony tych odbiorców właśnie tą literaturą, który widoczny jest na przykład w czasie targów książki.

Już od dłuższego czasu myśleliśmy o tym, żeby wyodrębnić imprint gromadzący wyłącznie literaturę young adult. W Must Read pojawiło się wiele książek, które już stały się bestellerami, na przykład ,,The Inheritance Games”, czy seria ,,Jak podejść Rozpruwacza”. To tytuły, które cały czas są bardzo wysoko w rankingach rozmaitych stron internetowych. W tym roku szykuje się wiele ciekawych premier. Nie zwalniamy tempa! W maju 2022 roku zostaliśmy przyjęci bardzo entuzjastycznie, więc kontynuujemy nasz projekt.

 

KK: Wydawnictwo dba też o kampanie, które mają trafić do młodych odbiorców, na przykład inwestuje w tak zwany bookstagram. Na ile była to dla państwa nowość w marketingowej strategii?

KCz: W mediach społecznościowych działaliśmy od dawna, ale trendy związane z bookstagramem nasiliły się w ciągu ostatnich kilku lat. To sprawiło, że musieliśmy zmienić kierunek naszych działań, szczególnie przy książkach dla młodzieży. W ich przypadku działamy głównie w Internecie. Do dobrze nam znanego Instagrama doszedł też TikTok.

 

Powstanie imprintu Must Read sprawiło, że pojawiliśmy się także na tej platformie i dotarliśmy do kolejnego grona odbiorców. Oprócz tego przeprowadzamy rozmaite akcje promocyjne. Gdy wysyłamy książki do naszych recenzentów, zawsze staramy się, aby towarzyszyła temu wysyłka kreatywna.

Polega to na tym, że na przykład zanim recenzenci otrzymają egzemplarz książki, muszą wykonać jakieś zadanie lub przesyłka zawiera ciekawe elementy, które blogerzy mogą zaprezentować na zdjęciu. Posiadamy także prężnie działającą grupę na Facebooku: Must Read – porozmawiajmy o książkach. Zależy nam na przestrzeni do dyskusji, miejscu, gdzie każdy może wyrazić swoje zdanie. Stawiamy na naturalność i myślenie o czytelnikach jako o partnerach.

 

Inheritance game, materiały organizatora

Inheritance game, materiały organizatora

KK: Jakich nowości można spodziewać się w 2023 roku?

KCz: Styczeń i luty to miesiące przygotowań, natomiast w marcu startujemy z wieloma nowymi tytułami. Nie wszystkie na razie zdradzamy.

 

Jedną z głośnych pozycji, która pojawi się w marcu, będzie książka ,,A jeśli jesteśmy złoczyńcami”.

Wyszła już kiedyś w Polsce pod tytułem ,,Teatr złoczyńców”, natomiast wtedy nie odniosła dużego sukcesu. Postanowiliśmy odkupić prawa i wznowić książkę. Widzimy, że ten tytuł odżył, szczególnie na TikToku. Kolejny mocny tytuł to ,,Dziewczyny, którymi byłam”. Oprócz tego pojawią się książki autorów, których młodzież doskonale zna, na przykład Emmy Mills „Szczęśliwe połączenie”. Będzie także ,,Lista szczęścia” Rachael Lippincott oraz finałowy tom ,,The Inheritance Games”. Pojawi się też trzeci tom serii ,,Jak podejść Rozpruwacza” Kerri Maniscalco.

 

KK: A czego można życzyć wydawnictwu na 2023 rok?

KCz: Myślę, że tego, żeby czytelnicy cały czas chętnie sięgali po nasze książki. Najważniejsze, aby czytelnicy przy nas zostawali – dopóki przy nas będą, dopóty wydawnictwo będzie istnieć.

 

Wydawnictwo Media Rodzina – działające od 1992 roku poznańskie wydawnictwo, w którym ukazały się takie bestsellery jak ,,Harry Potter”, ,,Opowieści z Narnii”, ,,Igrzyska śmierci” czy seria o Kici Koci.

Podziel się kulturą!
What’s your Reaction?
Ciekawe
Ciekawe
1
Świetne
Świetne
7
Smutne
Smutne
0
Komiczne
Komiczne
0
Oburzające
Oburzające
0
Dziwne
Dziwne
0