Okrzyknięty arcydziełem opery tragicznej „Otello” potwierdził muzyczny geniusz Verdiego, który po sukcesie Aidy zamilkł na kilkanaście lat. I choć kompozytor nie próżnował, bo stworzył nową wersję „Don Carlosa”, wycyzelował „Simona Boccanegrę” i upamiętnił poruszającą „Messa da Requiem” swego młodego przyjaciela Alessandra Manzoniego, to publiczność domagała się kolejnych operowych hitów na miarę „Traviaty” czy „Rigoletta”. Znajomość z Arrigiem Boito, uzdolnionym poetą i kompozytorem, zaowocowała triumfalnym powrotem Verdiego na scenę.
Zapewne młodzieńcza odwaga sprawiła, że Boito bez obaw podjął współpracę z kompozytorem i bez drżenia pióra przysposobił dramat Szekspira do wymogów operowego libretta, tworząc dzieło niemal idealne. Doskonałość tchnęła w nie muzyka Verdiego.
„Otello” w reżyserskiej interpretacji Davida Pountney’a i pod kierownictwem muzycznym Jacka Kaspszyka to jedno z największych wydarzeń sezonu 2023/2024. Utkana z podszeptów fałszywych sprzymierzeńców intryga zestawiona z pełną pasji muzyką wprowadzi nas w świat mrocznych tajemnic ludzkiego umysłu. Miłość, zazdrość, zbrodnia – temat tak samo nośny w czasach Szekspira, Verdiego i współczesnych.
P.S. A tych, co lubią tropić wątki polskie w operze, zachęcamy do sprawdzenia tożsamości matki utalentowanego librecisty „Otella”.
tekst: materiały organizatora