fot. L. Zadoń / Fresh Frame

Ich trzech i Ona jedna

Koncert „Wieniawski – prolog” to muzyczna wizytówka jurorów. Bohaterami wieczoru byli: Augustin Dumay i Daniel Stabrawa (skrzypce), Miguel da Silva (altówka) oraz dyrygentka Agnieszka Duczmal.

Za rok o tej porze wszyscy oni zasiądą w Auli Uniwersyteckiej przy stolikach jurorskich i będą oceniać skrzypków, którzy – miejmy nadzieję – zjadą do Poznania z całego świata.

Bach na na początek

„Prolog” otworzył Koncert d-moll na dwoje skrzypiec BWV 1043 Jana Sebastiana Bacha, dzieło, które znają chyba wszyscy melomani. O ile w pierwszej szczęści skrzypkowie „rywalizują” ze sobą, o tyle w drugiej tworzą harmonijną wspólnotę, by w trzeciej części znów dialogować, ale już bez rywalizacji. Dialog skrzypiec można też potraktować jako rodzaj biblijnej medytacji Ojca i Syna lub dwóch natur Jezusa Chrystusa. Niezależnie od skojarzeń, kreacje Augustina Dumay i Daniela Stabrawy dowiodły, jak wielkimi mistrzami są obaj skrzypkowie.

 

fot. L. Zadoń / Fresh Frame

fot. L. Zadoń / Fresh Frame

Daniela Stabrawę, byłego I koncertmistrza Filharmoników Berlińskich, wielokrotnie oklaskiwaliśmy w Poznaniu w roli solisty i dyrygenta. Augustin Dumay wystąpił przed poznańską publicznością po raz pierwszy i olśnił brzmieniem swoich zjawiskowych skrzypiec. Dumay urodził się w Paryżu, ale sławę zyskał dzięki koncertom z Herbertem von Karajanem. Podobnie jak Daniel Stabrawa od pewnego czasu staje dość często za pulpitem dyrygenckim.

Po spotkaniu skrzypków w Berlinie w sierpniu tego roku Augustin Dumay powiedział:

 

fot. L. Zadoń / Fresh Frame

fot. L. Zadoń / Fresh Frame

„Cieszę się, że mogę wraz z moim przyjacielem Danielem Stabrawą (…) stworzyć swoisty tandem i w jego towarzystwie omawiać istotne sprawy dotyczące przyszłego Konkursu. Można powiedzieć, że podejmujemy prace nad jego nową formułą. Daniel Stabrawa został mianowany wiceprzewodniczącym jury. Będziemy pracować ramię w ramię, ponieważ zauważyliśmy, że w ten sam sposób analizujemy muzyczny świat, który nas otacza, jak również podobnie rozumiemy oczekiwania młodych artystów w ich muzycznym życiu, a mianowicie: czego może im brakować, czy też co może przynieść im Konkurs”.

 

Wspólne wykonanie Koncertu d-moll na dwoje skrzypiec Bacha w Poznaniu jest tego potwierdzeniem.

Romans altówki ze skrzypcami

W drugiej części wieczoru usłyszeliśmy Symfonię koncertująca Es-dur KV 364 Wolfganga Amadeusa Mozarta, dzieło, które każdy uczestnik Konkursu Wieniawskiego musi wykonać w II etapie.

 

fot. L. Zadoń / Fresh Frame

fot. L. Zadoń / Fresh Frame

17 października na estradzie obok przewodniczącego jury Augustina Dumay stanął juror – altowiolista – Miguel da Silva. I znowu uczta. Porozumienie skrzypka, altowiolisty i Orkiestry Kameralnej Amadeus godne jest najwyższego uznania. Mozartowi zależało, aby wyeksponować altówkę, instrument, który – jego zdaniem – zasługuje na coś więcej niźli akompaniament.

I to się udało. Altówka, a właściwie altowiolista, w tym dziele bryluje na równi ze skrzypkiem. Tak było podczas „Prologu”. Trudno się dziwić, wszak Miguel da Silva to wybitny wirtuoz solista i kameralista.

Amerykański Dvořak

„Prolog – Wieniawski” zakończył występ Orkiestry Kameralnej Amadeus pod batutą Agnieszki Duczmal, która na tę okoliczność wybrała Kwartet smyczkowy nr 12 F-dur op. 96 „Amerykański” Antonína Dvořaka we własnej aranżacji.

 

fot. L. Zadoń / Fresh Frame

fot. L. Zadoń / Fresh Frame

Niektórzy twierdzą, że w kwartecie tym nie słychać żadnych wpływów muzyki amerykańskiej, a przydomek ten zawdzięcza on tylko temu, że kompozytor napisał go w Ameryce. Ale, jak twierdzi Marcin Trzesiok, to nieprawda.

Słychać w nim

 

„rytmy szkockie, elementy bluesanegro spirituals”.

 

Zgadzam się z tą opinią. Autorka aranżacji nie wyeksponowała ich na plan pierwszy, ale podskórnie są one obecne i można je usłyszeć. Orkiestra Kameralna Amadeus kolejny raz dowiodła, że opracowania Agnieszki Duczmal pozwalają na niczym nieskrępowaną kreację i „otwierają” emocjonalnie muzyków.

Tuż przed „Wieniawskim”…

Maestra Agnieszka Duczmal zasiądzie za rok przy stoliku jurorskim, a orkiestrę poprowadzi Anna Duczmal-Mróz. Koncert zatytułowany „Prolog – Wieniawski” otworzył ostatni etap przygotowań do 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego.

 

fot. L. Zadoń / Fresh Frame

fot. L. Zadoń / Fresh Frame

Za pośrednictwem strony internetowej Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego skrzypkowie, którzy chcieliby stanąć w szranki konkursowe, już mogą się zgłaszać.

Spośród nich, po przesłuchaniu i obejrzeniu nagrań wideo, jury w składzie: Augustin Dumay, Daniel Stabrawa i Madeleine Carruzzo wybierze kilkudziesięciu najlepszych.

Podziel się kulturą!