fot. Pixabay

Laboratorium gier – projekt rodem z Leszna

Są nie tylko świetną rozrywką, ale także edukują. Współczesne gry planszowe rozwijają u dzieci i młodzieży cechy niezwykle przydatne w dorosłym życiu. Z inicjatywy Fundacji Centrum Aktywności Twórczej z Leszna powstała ciekawa gra, która z pewnością uatrakcyjni niejedną szkolną lekcję.

Przez lata gry planszowe traktowane były jako przeżytek. Wśród dzieci i młodzieży bez wątpienia przegrywały rywalizację z grami komputerowymi. Obecnie wracają do łask i co więcej, stawiają czoła cyfrowej konkurencji.

Na rynku znajdziemy szeroką gamę gier strategicznych, logicznych, edukacyjnych czy rozwijających umiejętności biznesowe. To świetna forma spędzenia czasu wolnego, która pozwala umilić rodzinne wieczory czy spotkania w gronie znajomych i przyjaciół. Gry planszowe rozwijają umiejętności społeczne, interpersonalne, uczą zasad współzawodnictwa, przewidywania oraz pobudzają kreatywność i wyobraźnię. Mogą stać się pomocą w rękach nauczycieli i edukatorów, Z myślą o nich oraz o młodzieży powstał projekt realizowany przez leszczyńską Fundację Centrum Aktywności Twórczej.

FUNDACJA CAT I PROJEKT „LABORATORIUM GIER”

 

Fundacja Centrum Aktywności Twórczej działa w Lesznie już od ponad dekady. Powstała z inicjatywy młodych miejscowych aktywistów, mocno zaangażowanych w kulturalno-oświatowy rozwój lokalnej społeczności.

Celem fundacji jest aktywizacja mieszkańców, szczególnie pod kątem integracji międzykulturowej, oraz krzewienie idei wolontariatu. Działania fundacji realizowane są w trzech obszarach. Pierwszy to rozwijanie znajomości innych kultur, łamanie stereotypów oraz krzewienie wiedzy na temat odmienności kulturowej. Drugi dotyczy edukowania i organizowania czasu wolnego młodzieży i dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem metod edukacji nieformalnej; trzeci to obszar aktywizacji, animacji i rozrywki.

GameLaboratory w Lesznie, materiały Fundacji Centrum Aktywności Twórczej

Z inicjatywy fundacji powstał projekt „Laboratorium gier: Akcelerator rozwoju edukacji i przedsiębiorczości dla Innowatorów i Liderów zmian” współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+. Włączyli się do niego zagraniczni partnerzy z Cypru, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Dzięki współpracy udało się stworzyć m.in. grę edukacyjną adresowaną do młodzieży w wieku od 15–17 lat, chociaż w fazie testów cieszyła się dużym zainteresowaniem także wśród studentów.

Zgodnie z projektem gra jest skierowana stricte do młodzieży wpisującej się w zjawisko NEET. W Polsce określamy tę grupę jako „ani-ani”, gdyż są to osoby, które ani się nie uczą, ani nie pracują, ani się nie szkolą.

Monika Pawlak, koordynatorka Projektów Międzynarodowych w Fundacji CAT przyznaje:

 

„Po rozmowach z lokalnymi partnerami stwierdziliśmy, że w naszym kraju trudno zaobserwować to zjawisko wśród osób do 16 roku życia, ponieważ rodzice mają obowiązek wysyłać dzieci do szkół. Jeżeli tego nie robią, sprawą zajmują się odpowiednie instytucje. U naszych zagranicznych partnerów sytuacja wygląda trochę inaczej. My testowaliśmy grę wśród grup, które się uczą. Stwierdziliśmy, że warto dać im narzędzie do zetknięcia się z tematem podstaw przedsiębiorczości”.

„SPRZEDAŻ PODWÓRKOWA”

 

To gra karciana nawiązująca do słynnych amerykańskich wyprzedaży garażowych. Mamy tutaj też nawiązanie do tematu recyklingu promującego ideę „zero waste”, czyli życia bez śmieci.

Gra „Sprzedaż podwórkowa”, materiały Fundacji Centrum Aktywności Twórczej

Ta zabawna i przemyślana gra prowadzi uczestników do założenia pierwszej firmy. Rozwijając swoją przedsiębiorczość i kreatywność, muszą wymieniać się kartami w taki sposób, aby stworzyć konkretny, jak najwyżej punktowany produkt. W trakcie rozgrywki przeprowadzane są aukcje oraz liczne negocjacje. Po podsumowaniu zarobionych pieniędzy edukator dzieli graczy na grupy, a uczestnicy wspólnie podejmują dalsze decyzje, aby odnieść sukces w biznesie. Wygrywa ta grupa, która zdobędzie więcej pieniędzy.

 

„Gra ma uczyć m.in. technik negocjacyjnych, logicznego myślenia i kalkulacji. Rozegranie partii zajmuje do 45 minut. Z pewnością uatrakcyjni to lekcję z podstaw przedsiębiorczości i matematyki czy języka angielskiego, bo również na ten język jest przetłumaczona. Gra sprawdza się najlepiej, gdy bierze w niej udział co najmniej dwanaście osób” – mówi Monika Pawlak.

Co najważniejsze, gra jest łatwo dostępna. Można ją pobrać za darmo z internetu, a jedyny koszt to ten związany z wydrukiem. Warto więc odwiedzić stronę Fundacji Centrum Aktywności Twórczej z Leszna i wypróbować „Sprzedaż podwórkową”.

WKRÓTCE „MIASTO ROBOTÓW”

materiały promocyjne GameLaboratory

Fundacja CAT uczestniczy obecnie w kolejnym projekcie pod nazwą „Robot City”. Jej głównym celem jest nauka programowania. Dzięki specjalnej aplikacji na smartfona będzie można stworzyć własnego robota. Docelowo ma powstać swoiste europejskie miasto, w którym każdy właściciel robota będzie mógł wymienić się z innymi twórcami doświadczeniem. Oprócz leszczyńskiej fundacji w projekcie biorą udział partnerzy z Niemiec, Portugalii, Hiszpanii i Grecji.

 

„Za kwestię samego programowania odpowiada m.in. partner z Niemiec, który pracował w NASA, więc zna się świetnie na temacie. Naszym zadaniem będzie przeprowadzanie testów. Mamy bardzo mocno rozwiniętą sieć współpracy z lokalnymi szkołami i organizacjami” – zwraca uwagę Monika Pawlak.

Na owoce tego projektu będzie trzeba jeszcze trochę poczekać. Do końca roku mają być gotowe prototypy produktów. Faza testowania rozpocznie się w pierwszym kwartale przyszłego roku.

 

Tekst ukazał się 1 czerwca w dodatku Kultury u Podstaw do „Głosu Wielkopolskiego”.

 

CZYTAJ TAKŻE: Wtajemniczenie w świat. Dzieci i nauka – Laboratorium Wyobraźni

CZYTAJ TAKŻE: Spotkanie – oswajanie świata przez sztukę. Rozmowa z Jerzym Moszkowiczem 

CZYTAJ TAKŻE: Niech ta muzyka trwa! Rozmowa z Piotrem Kulką i Pawłem Zawadzkim z Zespołu Folklorystycznego „Wielkopolanie”