Teatralna różnorodność
Opublikowano:
16 września 2019
Od:
Do:
Początek:
Koniec:
Na początku nowego sezonu teatralnego 2019/2020 przyglądamy się planom repertuarowym wielkopolskich scen i pytamy dyrektorów o nadchodzące premiery.
Początek września to w wielkopolskich teatrach czas intensywnych prób, premier i finalizowania planów na sezon 2019/2020. Kogo dyrektorzy zaprosili do współpracy? Jakie teksty doczekają się inscenizacji na wielkopolskich scenach? Czekamy na realizacje klasyki czy raczej na odkrywcze adaptacje współczesnej literatury? Postanowiliśmy poszukać odpowiedzi na te pytania.
TEATR NOWY W POZNANIU
Piotr Kruszczyński, który przez kolejną kadencję pozostanie dyrektorem Teatru Nowego w Poznaniu, pytany o plany na rozpoczynający się sezon zapowiada:
Rozpoczęła się właśnie praca nad autorskim spektaklem szefa poznańskiej Sceny Roboczej, założyciela Teatru Strefa Ciszy, Adama Ziajskiego, pod tytułem „Chciałbym nie być”. Temat bardzo aktualny i głośny medialnie: zaginieni. W tej realizacji zadebiutuje nowy aktor Teatru Nowego – Dariusz Pieróg, tegoroczny absolwent AST w Krakowie, nagrodzony podczas Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi.
Nieco wcześniej do naszego zespołu dołączyła jego koleżanka z roku – Małgorzata Walenda, która brawurowo wykonując piosenkę „Tonę”, wygrała ubiegłoroczny Festiwal „Pamiętajmy o Osieckiej”. Kolejna edycja Festiwalu trwa, jesteśmy po warsztatowych pokazach w Sopocie, a w październiku zapraszamy na Koncerty Galowe w Teatrze Nowym. W tym roku finalistom Festiwalu towarzyszyć będą gwiazdy: Maja Kleszcz, Justyna Szafran, zespół DeMono i Bibobit. Wkrótce zaczniemy sprzedaż biletów.
W rozpoczynającym się sezonie zaprosimy jeszcze na interesujące interpretacje reżyserskie klasyki: Czechowa („Trzy siostry”) i Witkacego („Matka”) oraz spektakl oparty na losach poznańskiego poety Wojciecha Bąka, osadzony w realiach Polski Ludowej – scenariusz pisze dla Teatru Nowego Marcin Kącki.
TEATR IM. WOJCIECHA BOGUSŁAWSKIEGO W KALISZU
W Kaliszu sezon rozpoczął się prapremierą „Człowieka z Oklahomy” autorstwa Lukasa Lindera, w przekładzie Iwony Uberman i reżyserii Cezarego Ibera.
Bartosz Zaczykiewicz, dyrektor teatru, mówi o nim:
„Człowiek z Oklahomy” to bardzo przewrotny, nasączony humorem, a jednocześnie wielopoziomowy, egzystencjalny tekst. Głównym bohaterem jest nastolatek zawieszony pomiędzy dziecięctwem a dorosłością, próbujący znaleźć łącznik pomiędzy jednym a drugim stanem. Ta osobliwa opowieść o dojrzewaniu skonstruowana jest w taki sposób, żeby utożsamiali się z nią zarówno nastolatkowie, jak i dorośli odbiorcy – bo w równym stopniu jest to historia o rozdarciu między naszymi marzeniami (dzieciństwo) a rzeczywistością. Krótko mówiąc, rzecz o samotności z dość krzepiącym finałem.
Pytany o dalsze plany repertuarowe dodaje:
Drugim najważniejszym przedsięwzięciem pierwszej części sezonu będzie teatralna (utwór był zrealizowany w telewizji) prapremiera dramatu Amanity Muskarii „Cicha noc”. Za pseudonimem „Amanita Muskaria” skrywają się dwie autorki, siostry: Monika (wybitna tłumaczka literatury niemieckiej) oraz Gabriela (jedna z najlepszych polskich aktorek) Muskała. „Cicha noc” to arcypolski dramat mierzący się z naszymi narodowymi mitami – czerpiąc z najlepszych tradycji polskiej literatury, przede wszystkim XX wieku – rozgrywający się w przeddzień Wigilii oraz w Wigilię Bożego Narodzenia. Kapitalnym zabiegiem dramaturgicznym autorek jest ukrycie zgoła poważnych tematów w formie bardzo śmiesznej komedii obyczajowej – chociaż ze względu na wyraz całości nie da się nazwać „Cichej nocy” wprost komedią. Sztukę reżyserować będzie były dyrektor kaliskiej sceny w latach 90., Jan Buchwald, a scenografię przygotuje kaliszanin, jeden z najlepszych polskich scenografów, Wojciech Stefaniak.
Na drugą część sezonu Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego planuje inscenizację sztuki Margaret Edson „Dowcip” oraz premierę na podstawie tekstu „Pakujemy manatki” Hanocha Levina w reżyserii Rudolfa Zioło.
Warto też podkreślić, że w sezonie 2019/2020 odbędzie się jubileuszowa, 60. edycja Kaliskich Spotkań Teatralnych – Festiwalu Sztuki Aktorskiej, najstarszego festiwalu teatralnego w Polsce.
TEATR FREDRY W GNIEŹNIE
Teatr Fredry w Gnieźnie powinni natomiast odwiedzić wszyscy wielbiciele muzyki. Jak zapowiada dyrektor Joanna Nowak:
Jednym z najbardziej istotnych przedsięwzięć artystycznych Teatru Fredry w nadchodzącym sezonie jest realizacja spektaklu poświęconego jednej z legendarnych postaci światowego rocka, liderowi słynnego zespołu Queen Freddiemu Mercury’emu. Jego magnetyzująca osobowość i nadzwyczajny głos spowodowały, że zespół Queen okrzyknięto jednym z najlepszych rockowych bandów wszech czasów, a jego frontman stał się legendą już za życia. Ale spektakl opowiadać będzie nie tylko o popkulturowej ikonie, lecz przede wszystkim o zwykłym człowieku, z jego problemami, lękami i słabostkami. Oczywiście nie zabraknie też szeroko rozbudowanej warstwy muzycznej. Przedstawienie oparte na scenariuszu autorstwa Marii Spiss, konsultanta artystycznego Teatru Fredry, będzie dziełem Piotra Siekluckiego – aktora, reżysera, dyrektora Teatru Nowego Proxima w Krakowie.
Przed prapremierą spektaklu, która odbędzie się 5 października, widzowie zostaną zaproszeni na wyjątkowe wydarzenie towarzyszące – karaoke. Na placu przed teatrem 28 września o godz. 19.00 wszyscy chętni będą mogli zaśpiewać znane przeboje zespołu Queen.
Kolejnym ważnym wydarzeniem w Teatrze Fredry w Gnieźnie będzie polska prapremiera „Historii przemocy” Eduarda Louisa. Dyrektor Joanna Nowak stwierdza:
Jest to, dokonana przez Jana Czaplińskiego, swobodna adaptacja znakomitej i niezwykle popularnej książki autorstwa wschodzącej gwiazdy młodej francuskiej literatury. Fascynująca, pełna emocji opowieść o tym, co dzieje się z człowiekiem doświadczającym przemocy, o tym jak rodzą się strach i uprzedzenie. Spektakl reżyseruje Ewelina Marciniak, w roli głównej Piotr Nerlewski.
A pytana o plany na 2020 rok dodaje:
W drugiej części sezonu w Gnieźnie czekają widzów premiery Marcina Libera, Wiktora Rubina, Mateusza Bednarkiewicza, Justyny Łagowskiej i repertuarowe niespodzianki, m.in. literatura staropolska, opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza, a na deser soczysty kryminał Agathy Christie.
SCENY POZNAŃSKIE
Kolejne ciekawe propozycje przygotowuje dla widzów również Teatr Animacji w Poznaniu. W październiku rozpoczną się cykliczne Uczty Szyderców, organizowane we współpracy z Klubem Szyderców Bis, które będą okazją do spotkania z kabaretem literackim. Odbywać się będą w kameralnej, kawiarnianej atmosferze, przy lampce wina i przekąsce. Widzowie będą mogli usłyszeć nie tylko piosenki, dialogi i monologi powstałe przed laty, ale również pisane współcześnie (m.in. przez Przemysława Mazurka, Malinę Prześlugę i Bartłomieja Brede).
W listopadzie planowana jest prapremiera sztuki „Halo Kosmos” autorstwa Maliny Prześlugi w reżyserii Julii Szmyt. Spektakl będzie kolejnym zmysłowiskiem w repertuarze teatru, a więc wydarzeniem przeznaczonym przede wszystkim dla odbiorców niewidzących i niedowidzących. Pod koniec roku kalendarzowego będzie miała miejsce premiera w ramach Sceny Inicjatyw Aktorskich. Po raz kolejny na poznańskiej scenie siły połączą reżyser Artur Romański i dramatopisarka Malina Prześluga.
Warto też wspomnieć o rozpoczynającej się pod koniec listopada 9. edycji Festiwalu KONTEKSTY, podczas której przez 4 dni widzowie będę mogli nie tylko uczestniczyć w wydarzeniach teatralnych, ale również posłuchać muzyki i podyskutować.
W Teatrze Polskim w Poznaniu wydarzeniem początku sezonu są XII Spotkania Teatralne Bliscy Nieznajomi. Hasłem przewodnim tegorocznej edycji jest „Ukraina”.
Dyrektor Maciej Nowak powiedział, że w sezonie śliwkowym, bo taki będzie tym razem kolor sezonu, „premiery będą cztery i pół”. Rozpoczęły się próby do spektaklu „28 dni” w reżyserii Kamili Siwińskiej, premiera planowana jest na listopad. Również w listopadzie odbędzie się czytanie performatywne „Kordiana i chama” Leona Kruczkowskiego w reżyserii Joanny Bednarczyk z komentarzami prof. Andrzeja Ledera. Więcej o planach repertuarowych teatru będzie się można dowiedzieć 25 września podczas obfitujących w atrakcje dla widzów urodzin teatru.
MUZYKA I TANIEC
Sezon teatralny 2019/2020 będzie ciekawy również dla miłośników muzyki i tańca. Teatr Wielki w Poznaniu 6 grudnia zaprezentuje światową prapremierę opery-misterium „Anhelli” Dariusza Przybylskiego, na podstawie poematu Juliusza Słowackiego, w reżyserii Margo Zālīte. W kolejnych miesiącach sezonu planowane jest pięć premier, m.in. spektakl baletowy „Don Juan” Roberta Bondary i „Manon Lescaut” Giacomo Pucciniego.
Po raz pierwszy na scenie Teatru Wielkiego śpiewać będą: Paul Gaugler („Faust” – 16 i 19 listopada), Mihail Mihaylov („Traviata” – 6 i 8 października), Ruslana Koval („Czarodziejski flet” – 19 i 22 października).
Pierwsza w tym sezonie premiera Polskiego Teatru Tańca – spektakl „Fabula rasa” w choreografii Macieja Kuźmińskiego odbędzie się 20 listopada 2019 roku w CK ZAMEK. Drugim ważnym wydarzeniem będzie premiera filmu krótkometrażowego pt. „Toporzeł” – produkcji Polskiego Teatru Tańca w reżyserii i choreografii Iwony Pasińskiej, inspirowanej twórczością rzeźbiarza, malarza i rysownika Stanisława Szukalskiego. Widzowie będą ją mogli zobaczyć 14 grudnia podczas 1. edycji festiwalu „1 strona – 1 spojrzenie – 180 sekund”.
Teatr Muzyczny rozpoczął sezon premierą „Pippina” – spektaklu o poszukiwaniu szczęścia, który już zdążył podbić serca wielkopolskiej publiczności. 28 września odbędzie się Salon Poezji z udziałem Aleksandra Machalicy (kolejne odsłony w październiku, listopadzie i grudniu), a 29 października koncert zaduszkowy, podczas którego wystąpi zespół Partes.
W październiku Teatr Muzyczny zaprosi widzów również na festiwal pod tytułem „Paderewski – Muzyk, Człowiek, Ambasador Polski”, który będzie zapowiedzią wyjątkowej, polsko-amerykańskiej produkcji musicalowej o Ignacym Janie Paderewskim (premiera planowana jesienią 2020). W programie znajdą się między innymi: koncert „Paddymania” w wykonaniu solistów, chóru i orkiestry Teatru Muzycznego, spektakl „3 Paderewskis” z udziałem zespołu artystycznego Teatru, recital fortepianowy Przemysława Witka, warsztaty oraz panele dyskusyjne. Na wszystkie wydarzenia będą obowiązywać bezpłatne wejściówki dostępne w kasie Teatru.
Oferta wielkopolskich teatrów w sezonie 2019/2020 będzie bardzo zróżnicowana. Jak reżyserzy zinterpretują klasykę? Jak w Wielkopolsce zabrzmi muzyka zespołu Queen? Z czego będziemy szydzić podczas Uczt Szyderców? Czy zapowiedź musicalu o Paderewskim zachwyci widzów? Odpowiedzi na te wszystkie pytania znajdziemy już wkrótce na wielkopolskich scenach.
CZYTAJ TAKŻE: W pogoni za szczęściem „Pippin” w Teatrze Muzycznym w Poznaniu
CZYTAJ TAKŻE: Szansa bycia razem. Rozmowa z Pawłem Szkotakiem
CZYTAJ TAKŻE: Lato pełne odkryć