fot. M. Dachtera

Podróż w czasie z Janem Jonstonem

18 września br. w Parku Jana Jonstona w Lesznie  miała miejsce premiera gry mobilnej „Podróż w czasie z Janem Jonstonem” zorganizowanej przez Muzeum Okręgowe w Lesznie.  Gra jest częścią zadania „Miejski Zwierzyniec. Spacer po Lesznie z Janem Jonstonem” dofinansowanego ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach programu Patriotyzm Jutra.

Pomysł na grę, jak informuje Jakub Piwoński z Działu Edukacji i Promocji Muzeum Okręgowego w Lesznie, zrodził się w trakcie pandemii.

“Zainteresowały nas doświadczenia firmy zajmującej się tworzeniem gier mobilnych dla bibliotek i muzeów. Pomyśleliśmy, że niektóre z naszych konkursów edukacyjnych, które przez lata funkcjonowały jako terenowe gry miejskie, mogą zostać z powodzeniem przekształcone z formy analogowej do cyfrowej. W momencie tworzenie projektu „Miejski zwierzyniec. Spacer po Lesznie z Janem Jonstonem”, uznaliśmy, że działania edukacyjne, mające zwrócić uwagę na postać Jana Jonstona oraz jego naukowy dorobek, to to przestrzeń bardzo dobrze nadająca się pod grę. Gra powstawała przez kilka miesięcy. Najpierw należało ustalić wstępną koncepcję, powstałą w oparciu o ramy projektu „Miejski zwierzyniec. Spacer po Lesznie z Janem Jonstonem”. Inspirację stanowił zatem Jan Jonston i jego dzieło „Historia naturalna”. Następnie projektant rozpoczął tworzenie scenariusza, którego poszczególne aspekty były konsultowane z zespołem Muzeum Okręgowego w Lesznie. Potem przeszliśmy do fazy testów w terenie. W trakcie tej pracy najtrudniejsze było umiejętne rozlokowanie poszczególnych punktów. W taki sposób, by trasa przebiegała płynnie, gracze nie kręcili się w kółko oraz żeby mapa gps nie kazała im wchodzić do żadnych budynków, w celu odblokowania zadania.”

W Parku Jana Jonstona

Mimo, że w dniu premiery aura była niekorzystna, kilkoro uczestników postanowiło podjąć wyzwanie i wędrować po Lesznie z Janem Jonstonem. Ja swój spacer odbyłem następnego dnia. Rozgrywkę zaczynamy w Parku jego imienia. W przeszłości znajdował się w tym miejscu protestancki cmentarz, na którym w 1675 roku pochowany został Jan Jonston.

Pomnik Jana Jonstona, fot. M. Dachtera

Ten słynny obywatel Leszna urodził się w 1603 roku w Szamotułach. Był synem Szkota Simona Johnstona i Anny Becker. Nauki pobierał w pobliskim Ostrorogu, w szkole braci czeskich, jak również w Bytomiu i Toruniu. Przez blisko 30 lat mieszkał w Lesznie, a następnie na Śląsku.

Przyrodnik, filozof, pedagog, lekarz, historyk. Autor licznych publikacji, w tym monumentalnej, siedmiotomowej „Historiae Naturalis”.

„Nie uwierzysz, co się wydarzyło ostatniej nocy! Kiedy już kończyłem pracę nad książką, obudził mnie hałas. Zajrzałem do gabinetu i zdziwiło mnie to co zobaczyłem. Przez otwarte okno uciekały z mojej książki zwierzęta. Lew, gryf, sfinks, tur, orzeł, gołąb, pelikan, żuraw i nawet wiewiórka znikały w ciemności nocy. Pomóż mi je odnaleźć w Lesznie. Zapraszam Cię na spacer i poszukiwanie moich zwierząt.”

Mając taką motywację czas ruszyć dalej.

Furta śmierci i kościół Św. Jana

Drugi punktem na trasie jest tzw. Furta śmierci, mieszcząca się na skrzyżowaniu ul. Królowej Jadwigi i placu Jana Amosa Komeńskiego. Około 1636 – 39 roku, ówcześnie z miejskimi fortyfikacjami zbudowano furtę zmarłych, mającą zapewnić komunikację z pobliskim cmentarzem ewangelickim. Przejście to zostało nazwane Furtą Zmarłych. Budynek został rozebrany w 2 połowie XIX wieku.,

Kościół św. Jana w Lesznie, fot. M. Dachtera

W tym miejscu znajduje się dzisiaj mural. Naszym zadaniem jest odnaleźć na nim drapieżnego ptaka. Idąc dalej dochodzimy do kościoła Św. Jana. Świątynia pierwotnie wzniesiona dla kalwinistów w połowie XVII wieku. Do kościoła przylega kaplica grobowa Gruszczyńskich wzniesiona prawdopodobnie według projektu Pompeo Ferrari.

Charakterystycznym elementem świątyni jest wysoka na sześćdziesiąt metrów wieża i mieszanina stylów. Znajdziemy odwołania do stylu romańskiego, gotyku i baroku. W kościele mamy trzy zadania do wykonania.

Ulica Leszczyńskich i Rynek

Zbliżamy się do Rynku, najpierw jednak mamy dwie misje na ulicy Leszczyńskich. Musimy m.in. odnaleźć mityczne stworzenie ukryte na jednej z kamienic. Idziemy dalej na Rynek, po drodze widzimy majestatyczną bazylikę św. Mikołaja. Dotarliśmy do serca miasta i chwilę tu zostaniemy. Mamy bowiem do wykonania kilka zadań. Najpierw szukamy budynku z podcieniami i herbem Wieniawa.

Ratusz w Lesznie, fot. M. Dachtera

Musimy dostrzec jakie zwierzę schowało się na herbie. Dalej idziemy tropić kolejne zwierzęta na kamienicach. Dalej idziemy do najważniejszego budynku na rynku – ratusza. Pierwszy budynek w tym miejscu powstał w 1639 roku. Zaledwie kilkanaście lat później spłonął. Został odbudowany po czterech latach. Ponownie stanął w ogniu w 1707, 1767 roku oraz w 1790 roku.

Odbudowany ostatecznie w 1817 roku. Ratusz w stylu baroku klasycyzującego uznawany jest za jeden z najpiękniejszych w Polsce. Naszym zadaniem jest rozpoznanie ptaka na iglicy budynku, a także poszukanie wszystkich zwierząt na płaskorzeźbach zdobiących budynek.

Dawny szpital i kościół św. Krzyża

Kolejne zadanie mamy do wykonanie na pl. Jana Metziga 1. Idąc tą ulicą dojdziemy kościoła św. Krzyża, zbudowanego w latach 1711 – 1716 jako luterański. Wszystkie prace przy świątyni ukończono dopiero pod koniec wieku XVIII . W przeszłości uważano go za najokazalszy kościół protestancki na terenie Wielkiego Księstwa Poznańskiego.

Pierwsze zadanie czeka na nas już przy bramie kościoła, gdzie musimy odnaleźć  zwierzę symbolizujące Zmartwychwstanie.

Wchodząc na teren przykościelny widzimy wiele różnych nagrobków, stworzono w tym miejscu lapidarium z nagrobkami z leszczyńskich cmentarzy. Naszym zadaniem jest odszukanie zwierząt na płytach nagrobnych. Te licznie znajdują się również na elewacji kościoła. W pobliżu kościoła znajduje się budynek dawnego szpitala. Dom ufundował luteranin Georg Stoltz.

Gra mobilna “Podróż w czasie z Janem Jonstonem”, to spacer śladami najważniejszych leszczyńskich budowli. Gracze nie tylko poszerzają swoją wiedzę o świecie zwierząt, ale także architekturze, ekologii i historii.  Jakub Piwoński wskazuje, że gra:

“adresowana jest w szczególności do młodzieży, ale także do osób dorosłych. Poszczególne punkty projektu „Miejski zwierzyniec. Spacer po Lesznie z Janem Jonstonem” zostały zaplanowane w taki sposób, by trafiały do każdej grupy wiekowej. Miejska gra, stworzona w formie planszy graficznej, została wcześniej udostępniona na stronie www i jest przeznaczona dla najmłodszych. Powstający właśnie film o Janie Jonstonie adresowany jest dla dorosłych, a gra mobilna powstała głównie z myślą o młodzieży. Planujemy konkurs dla szkół, w którym dzieci będą mogły wejść w rywalizację w grze.”

Przed premierą gra została przetestowana przez dziennikarzy, dzięki czemu, projekt zyskał dodatkową promocję. Wśród osób, które zagrały w grę pojawiły się głosy, że to bardzo dobra i ciekawa inicjatywa, dzięki której nauka historii zostaje przeniesiona w inny, cyfrowy, niezwykle atrakcyjny i angażujący wymiar.

Gra mobilna „Podróż w czasie z Janem Jonstonem” została stworzona przez firmę Good Games, markę Good Books. Od października br. będzie dostępna dla wszystkich graczy na telefony z systemem Android i iOS.

W grze zdobyłem 251 punktów. Ciekawe jak Tobie pójdzie ?