Marzec w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Opublikowano:
3 marca 2022
Od:
Do:
Początek:
Koniec:
Balet “Don Kichot”, którego premiera odbędzie się już 4 marca 2022 w Auli Artis to jedno z wydarzeń, jakie w najbliższym miesiącu będzie prezentował Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu.
DON KICHOT (balet)
Piątek, 4.03.2022, godz. 19:00 PREMIERA
Sobota, 5.03.2022, godz. 19:00
Niedziela, 6.03.2022, godz. 18:00
Aula Artis, ul. Kutrzeby 10, 61-719 Poznań
„Don Kichot”
balet w trzech aktach i pięciu obrazach
libretto: Marius Petipa na podstawie powieści Miguela de Cervantesa „El ingenioso hidalgo Don Quixote de la Mancha” („Przemyślny szlachcic Don Kichot z Manczy”)
muzyka: Ludwig Minkus
Podczas spektakli wykorzystane zostaną nagrania, których dokonano w dniach 18-20 stycznia 2022 roku przez Orkiestrę Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu pod batutą Grzegorza Wierusa.
Temperament, wdzięk, wirtuozeria oraz potężna dawka komizmu – baletowa wersja przygód szlachetnego rycerza z La Manchy od dawna urzeka miłośników tańca. Ten oparty na znakomitym literackim pierwowzorze spektakl – tym razem w choreografii Michala Štípy – przenosi nas do słonecznej Hiszpanii, gdzie piękna Kitri i zakochany w niej Basilio napotykają zbłąkanego rycerza wraz z nieodłącznym giermkiem.
Czy to Kitri jest Dulcyneą, ukochaną Don Kichota? Czy Don Kichot będzie walczył z wiatrakami? Czy Sancho Pansa uchroni swego pana przed kolejnymi kłopotami?
Zapraszamy marzycieli i tych, którym potrzebna jest solidna dawka wspaniałego klasycznego tańca ze szczyptą hiszpańskiego folkloru.
Realizatorzy:
Michal Štípa – reżyseria i choreografia
Alksander Gorski, Marius Petipa – choreografia
Grzegorz Wierus – kierownictwo muzyczne
Aleš Valášek – scenografia
Wuktor Kuźma – reżyseria świateł
Leszek Stryła – projekcje
Guido Sarno – asystent choreografa
Wykonawcy:
Balet Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
KONCERTY BARDZO KAMERALNE
Ginastera / Puccini / Pergolesi
Sobota, 5.03.2022, Teatr Wielki w Poznaniu – foyer I piętra, godz. 19:00
Niedziela, 6.03.2022, Teatr Wielki w Poznaniu – foyer I piętra, godz. 18:00
W marcowej odsłonie cyklu „Koncerty Bardzo Kameralne” dwóch Włochów: Puccini i Pergolesi – oraz Argentyńczyk, ale o włoskich korzeniach – Alberto Ginastera. Dla tych, którzy znakomicie znają opery Pucciniego i nie dowierzają, że kompozytor znalazł czas na inne gatunki – elegia „I Crisantemi” napisana w jedną noc jako hołd dla zmarłego przyjaciela księcia Sabaudii i Aosty.
Dla wielbicieli głosu kontratenorowego „Stabat Mater” Pergolesiego z udziałem Tomasza Raczkiewicza (kontratenor) oraz Lucyny Białas (sopran). Tej kompozycji przypisuje się podobne znaczenie, jak „Requiem” Mozarta – Pergolesi napisał ją parę miesięcy przed śmiercią. Dla tych, którzy chętnie słuchają kompozytorów XX wieku Alberto Ginastera i „Pampeana”.
Wykonawcy:
Marco Guidarini – dyrygent
Lucyna Białas – sopran
Tomasz Raczkiewicz – kontratenor
Sandra Haniszewska-Kubasik – skrzypce
Orkiestra Kameralna Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
W programie:
A. Ginastera – „Pampeana” op. 16na skrzypce i orkiestrę smyczkową
G. Puccini – „I Crisantemi” Elegia na orkiestrę smyczkową
G. B. Pergolesi – „Stabat Mater” na sopran, alt i orkiestrę smyczkową
Szymanowski STABAT MATER / Mahler IV SYMFONIA G-DUR
Środa, 16.03.2022, godz. 19:00
Aula Uniwersytecka, ul. Wieniawskiego 1, 60-702 Poznań
W drugiej części koncertu usłyszymy „Stabat Mater” Karola Szymanowskiego. Przejmujący utwór powstał na zamówienie Bronisława Krystalla, który chciał w ten sposób uczcić pamięć zmarłej żony Jednak znacznie ważniejszym impulsem do napisania kompozycji była inna śmierć – tragiczne odejście Alusi Bartoszewiczówny, siostrzenicy Szymanowskiego, co czyni „Stabat Mater” jednym z najbardziej osobistych dzieł kompozytora.
W programie:
Gustav Mahler – IV Symfonia G-dur
Ruslana Koval – sopran
Karol Szymanowski – „Stabat Mater” op. 53
Iwona Sobotka – sopran
Joanna Motulewicz – mezzosopran
Mariusz Godlewski – baryton
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Jacek Kaspszyk – dyrygent
Mariusz Otto – dyrygent chóru
MAŁA ORKIESTRA WIELKIEGO TEATRU
Niedziela, 20.03.2022, godz. 11:00 i 13:00
Teatr Wielki w Poznaniu – Sala Drabowicza
Kameralny zespół stworzony z artystów, którzy nie boją się dzieci. Co więcej, postanowili udowodnić, że muzyka klasyczna nie jest tak poważna, jak się o niej mówi. W trakcie koncertów będziemy rozmawiać, ruszać się, wygłupiać, hałasować i… tak, o słuchaniu też nie zapomnimy! A słuchać będziemy nie byle czego. Każdy koncert to utwory wybitnych kompozytorów ułożone wokół tematu – klucza, który otwiera konteksty i ułatwia aktywne słuchanie.
Temat 2: Wiosna!
Czy orkiestra może zakwitnąć na wiosnę? Okazuje się, że tak. Nabrzmiewa, kiełkuje i obrasta dźwiękami – świeżymi, jak powietrze o poranku, lekkimi, jak ciepły wiatr buszujący wśród ledwie zielonych drzew, radosnymi, jak ptaki grzejące się w słońcu, kolorowymi, jak pierwsze po zimie kwiaty. Nie wierzycie? Przekonajcie się sami – chodźcie posłuchać wiosny! Gwarantujemy zastrzyk energii niezależnie od pogody.
Wykonawcy:
Grzegorz Wierus – dyrygent
Orkiestra kameralna Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
TROJAn (balet)
Środa, 23.03.2022, godz. 19:00
Czwartek, 24.03.2022, godz. 11:00
Czwartek, 24.03.2022, godz. 19:00
Piątek, 25.03.2022, godz. 11:00
Piątek, 25.03.2022, godz. 19:00
Aula Artis, ul. Kutrzeby 10, 61-719 Poznań
„TROJAn” balet w dwóch aktach
Muzyka skomponowana specjalnie na potrzeby spektaklu, odtwarzana z nagrania wykonanego przez orkiestrę Teatru Wielkiego w Poznaniu pod dyrekcją Aleksandra Grefa, z symultaniczną warstwą instrumentalną zaadaptowaną komputerowo.
Podstępny wirus tkwi przyczajony w każdym z nas. Zakłóca bieg powszechnej historii i pojedynczych ludzki opowieści. Niekiedy usypia (a my razem z nim usypiamy naszą czujność), by po latach wybuchnąć na nowo i ze zdwoją siłą zniszczyć to, co wydawało się stabilne.
Mitologiczna Troja i dobrze znani bohaterowie – Helena, Parys, Achilles, Priam – stali się inspiracją dla twórców baletu „Trojan”. Realizatorzy z czułą precyzją z mitologicznej opowieści wybrali to, co w niej uniwersalne. W ich odczytaniu trojański mit staje się symbolem dręczącego ludzkość wirusa zła. Tak niewiele trzeba, aby go uwolnić. „Bądźmy czujni!” – ostrzegają nas twórcy przedstawienia.
„Trojan” to spektakl niezwykle spójny: od choreografii – debiut na dużej scenie Viktora Davydiuka, twórcy związanego z poznańskim zespołem baletowym, poprzez skomponowaną na potrzeby spektaklu muzykę– Gabriel Kaczmarek (to jego kolejna kompozycja przygotowana dla Teatru Wielkiego), dramaturgię (Katarzyna Frątczak), projekcje (Karolina Mikołajczuk), scenografię (Magda Flisowska) i światła (Wiktor Kuźma). Wszystkie te elementy stanowią o sile przedstawienia. Oraz doskonali tancerze. Duet Heleny i Parysa z niezwykłą mocą próbują ocalić miłość w czasie zarazy.
Realizatorzy:
Gabriel Kaczmarek – kompozytor
Viktor Davydiuk – reżyseria i choreografia
Katarzyna Frątczak – dramaturgia
Magda Flisowska – scenografia i kostiumy
Karolina Mikołajczuk – projekcje
Wiktor Kuźma – reżyseria świateł
Evgeniia Meissner i Andrzej Płatek – asystenci choreografa
Obsada:
Balet Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
nieBŁĘKITNA RAPSODIA
Niedziela, 27.03.2022, godz. 18:00
Teatr Wielki w Poznaniu – Sala Drabowicza
Sława i fortuna pukają do jego drzwi, gdy ma zaledwie 22 lata, a nagranie jednej z jego piosenek sprzedaje się w milionach egzemplarzy (Swanee). Później jest tylko lepiej. Sukcesy na Broadwayu (Lady, Be Good z ponad 300 przedstawieniami w ciągu roku), prestiżowa Nagroda Pulitzera (Of Thee I Sing), 20-tysięczna widownia wypełniona po brzegi (premiera Rumby w Lewisohn Stadium 16 sierpnia 1932 roku), podbój Hollywood (Shall we dance?)…
O kim mowa? Tak, to o nim, o George’u Gershwinie! Jeśli chcecie poczuć się jak Fred Astaire czy Ginger Rogers i sprawdzić, jak odnajdujecie się w klimacie Ameryki lat 20. i 30., to dobrze trafiliście.
W podróż zabiera Was prawdziwy czarodziej, który w wirtuozerski sposób łączy muzykę klasyczną i jazz.
Program:
Piosenki George’a Gershwina
But Not for Me (słowa: Ira Gershwin)
He Loves and She Loves (słowa: Ira Gershwin)
Blah, Blah, Blah (słowa: Ira Gershwin)
Fascinating Rhythm (słowa: Ira Gershwin)
Embraceable You (słowa: Ira Gershwin)
Clap Yo’ Hands (słowa: Ira Gershwin)
Somebody Loves Me (słowa: B.G. De Sylva i Ballard Mac Donald)
Maybe (słowa: Ira Gershwin)
Let’s Call the Whole Thing Off (słowa: Ira Gershwin)
Someone to Watch Over Me (słowa: Ira Gershwin)
Do It Again (słowa: B.G. De Sylva)
I Got Rhythm (słowa: Ira Gershwin)
Isn’t It a Pity? (słowa: Ira Gershwin)
Summertime z opery Porgy and Bess (słowa: Du Bose i Dorothy Heyward i Ira Gershwin)
S’Wonderful (słowa: Ira Gershwin)
That Certain Feeling (słowa: Ira Gershwin)
Oh, Lady Be Good (słowa: Ira Gershwin)
The Man I Love (słowa: Ira Gershwin)
I’ll Build a Stairway to Paradise (słowa: B.G. De Sylva i Ira Gershwin)
Choreografia: John Svensson
Wykonawcy:
Monika Mych-Nowicka – sopran
Galina Kuklina – mezzosopran
Olga Lemko – fortepian
tancerze: Beatrice Rancani i John Svensson
prowadzenie koncertu: Jaromir Trafankowski