Dobre powroty i nowe wyzwania
Opublikowano:
27 sierpnia 2018
Od:
Do:
Początek:
Koniec:
O nowym sezonie, premierach i finale konkursu „Pamiętajmy o Osieckiej” opowiada Piotr Kruszczyński (dyrektor Teatru Nowego w Poznaniu). Rozmawia Agata Wittchen-Barełkowska.
AGATA WITTCHEN-BAREŁKOWSKA: Jaka będzie pierwsza powakacyjna premiera w Teatrze Nowym w Poznaniu?
PIOTR KRUSZCZYŃSKI: Na Scenie Nowej 28 września odbędzie się prapremiera tekstu Andreasa Pilgrima vel Sebastiana Majewskiego pod tytułem „Holoubek syn Picassa”. Zobaczymy opowieść o postaciach z kreskówek socjalistycznych, które kształtowały wyobraźnię pewnego pokolenia. Ożyją one na scenie naszego teatru, ale będą już w wieku emerytalnym. Określiłbym ten spektakl w kategoriach tragikomedii – los bohaterów jest losem ludzi przebywających w ośrodku odosobnienia, izolowanych od świata, ale relacje między nimi są relacjami ze świata filmu animowanego, a w związku z tym bywają dość zabawne.
Premierę przygotowuje Julia Szmyt – poznanianka, która ukończyła studia na Wydziale Reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej i uczestniczyła w tegorocznej edycji Sceny Debiutów. Prapremiera odbędzie się z udziałem autora. Zapraszam serdecznie pod koniec września.
W październiku Teatr Nowy w Poznaniu obchodzi jubileusz 95-lecia.
Owszem, będziemy obchodzić 95. rocznicę powstania Teatru Nowego jako miejsca teatralnego na mapie Poznania, ale i 45-lecie reaktywacji Teatru Nowego związane z objęciem dyrekcji przez Izabelę Cywińską w 1973 roku.
Będziemy ten jubileusz obchodzić z przytupem – premierą „Pana Tadeusza” w reżyserii Mikołaja Grabowskiego na Dużej Scenie, z udziałem sporej części naszego zespołu artystycznego, z muzyką Zygmunta Koniecznego graną na żywo przez znakomitych instrumentalistów. Premierę połączymy z galą jubileuszową. Mam nadzieję, że będzie to wieczór nie tylko radości i satysfakcji premierowej, ale także czas wspomnień, które nas łączą i pozwalają nazwać społecznością Teatru Nowego.
Widzowie również mogą dołożyć swoją cegiełkę do tych wspomnień. Zaprosiliście ich, aby podzielili się historiami związanymi z Teatrem Nowym. Niektóre z tych opowieści znajdą się w wydawnictwie jubileuszowym.
Jeszcze do końca sierpnia przyjmujemy spektaklowe wspomnienia widzów, choć otrzymaliśmy ich już sporo. Można je do nas przesyłać na adres mailowy: wydarzenia@teatrnowy.pl. Szczególnie zależy nam na historiach z nieco odleglejszych czasów, do końca dyrekcji Eugeniusza Korina, bo tych mamy stosunkowo najmniej. Chcemy, by część tych wspomnień znalazła się w wydawnictwie jubileuszowym, które ujrzy światło dzienne właśnie 13 października. Autorzy wybranych i opublikowanych historii zostaną przez nas zaproszeni na galę.
Jubileuszową premierą będzie „Pan Tadeusz”. Skąd pomysł na ten spektakl?
Moim marzeniem od kilku sezonów było, żeby Mikołaj Grabowski zdecydował się na realizację właśnie tego tytułu tutaj – w Teatrze Nowym w Poznaniu. Widziałem „Pana Tadeusza”, którego wyreżyserował 8 lat temu w Starym Teatrze w Krakowie, i byłem absolutnie zafascynowany tym, jak współcześnie tekst zabrzmiał ze sceny.
Gdy zostałem dyrektorem Nowego, namawiałem pana Mikołaja, żeby reaktywował u nas ten spektakl, który w Starym Teatrze dość szybko skończył swoje życie w związku z nastaniem nowej dyrekcji. Mamy przecież zespół aktorski, który gwarantuje bardzo wysoką jakość realizacji. Pan Mikołaj po doświadczeniu pracy z nami nad premierą „Mokradełka” ku mojej radości zdecydował się na wyreżyserowanie „Pana Tadeusza”. Jestem przekonany, że przedstawienie będzie naznaczone znakiem firmowym reżysera – ironicznym spojrzeniem na polskie społeczeństwo i na wszystkie te cechy narodowe, które kultywujemy, nie do końca je lubiąc w sobie.
Kogo zobaczymy w rolach głównych?
Pana Tadeusza zagra nowy nabytek Teatru Nowego w Poznaniu – Jan Romanowski, który kilka lat temu ukończył Akademię Sztuk Teatralnych w Krakowie. W roli Zosi zobaczymy Alicję Juszkiewicz, Telimeną będzie Anna Mierzwa, Hrabiego gra Mateusz Ławrynowicz, Sędziego – Waldemar Szczepaniak, a księdza Robaka – Mariusz Zaniewski. Rozśpiewanym Żydem Jankielem będzie Michał Kocurek. Gerwazy, Protazy, Podkomorzy… Łącznie – 21 postaci w wykonaniu naszych znakomitych aktorek i aktorów.
Kto jeszcze będzie reżyserował w nadchodzącym sezonie w Teatrze Nowym w Poznaniu?
Od nowego roku próby do „Hamleta” zacznie Agata Duda-Gracz. Najprawdopodobniej będziemy mieć wiosną w Poznaniu niezwykłą konfrontację interpretacji „Hamleta”: Mai Kleczewskiej w Teatrze Polskim i Agaty Dudy-Gracz w Teatrze Nowym. Widzowie już powinni zacierać ręce. Później na Dużej Scenie premierę przygotuje Radosław Rychcik. Po nim pracę rozpocznie Michał Siegoczyński – widzowie będą mogli zobaczyć jego interpretację „Mistrza i Małgorzaty” Bułhakowa. To są plany związane z Dużą Sceną, ale do końca 2019 roku będą jeszcze prawdopodobnie dwie niespodzianki na Scenie Nowej – trwają rozmowy z reżyserami.
Nadchodzący sezon należy do reżyserów, którzy już się sprawdzili w Nowym. Czy możemy zdradzić coś więcej na temat repertuaru?
Uważam, że warto zapewniać powroty ludzi, którzy znakomicie odnaleźli się w pracy z zespołem i zdobyli uznanie poznańskiej publiczności. Myślę, że te trzy nazwiska takie dobre powroty gwarantują. Jak wspominałem, planujemy również premiery z udziałem mniej znanych reżyserów, którzy złożyli swoje aplikacje.
Rok 2018, który zakończy premiera „Pana Tadeusza”, nazwaliśmy „Sezonem na Polskę”. Natomiast 2019 będzie rokiem klasyki światowej.
Teatr Nowy w Poznaniu podjął się również organizacji dużego wydarzenia artystycznego, jakim jest konkurs „Pamiętajmy o Osieckiej” – rezultaty widzowie będą mogli podziwiać już w październiku.
Konkurs „Pamiętajmy o Osieckiej” przez 20 lat był organizowany przez Fundację „Okularnicy” w Warszawie, która z powodów organizacyjno-finansowych postanowiła dwudziestą edycją zakończyć tę działalność. Będąc od lat obserwatorem i pasjonatem konkursu, zaproponowałem po prostu przejęcie organizacji i przeprowadzkę do Poznania. Pomysł ten spotkał się z akceptacją prezesa fundacji – Agaty Passent i dyrektora artystycznego Jerzego Satanowskiego, a także Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Wszyscy mieliśmy świadomość, że koncerty finalistów, które od kilku lat gościły w naszym teatrze, cieszyły się wielką popularnością. Zatem od tego roku jesteśmy głównym organizatorem, a koncerty galowe będą odbywać się w Teatrze Nowym.
Konkurs „Pamiętajmy o Osieckiej” jest ogólnopolski, całkowicie otwarty i trzyetapowy. Pierwszy etap to eliminacje w studiu radiowej Trójki w Warszawie. Odbyły się one w czerwcu, przyjechało około 200 osób z całej Polski, w bardzo różnym wieku. Miałem zaszczyt znaleźć się w gronie jury – wybraliśmy 11 finalistów. Drugim etapem były tygodniowe warsztaty w Teatrze Atelier im. A. Osieckiej w Sopocie, gdzie pod czujnym okiem dyrektora artystycznego Jerzego Satanowskiego i kierownika muzycznego Jakuba Lubowicza wraz ze świetnym zespołem, młodzi wokaliści prezentowali się sopockiej publiczności. Tam zostały rozdane pierwsze nagrody, między innymi nagroda publiczności i nagroda dziennikarzy. Trzeci etap odbędzie się w Poznaniu – finałowa jedenastka wystąpi przed poznańską publicznością i jury w piątek, 26 października. Wtedy zostanie przyznana m.in. nagroda główna w wysokości 20 tysięcy złotych, ufundowana przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego. Widzowie natomiast w demokratycznym głosowaniu zdecydują, kto otrzyma w konkursie nagrodę poznańskiej publiczności.
W ramach konkursu odbędzie się w Poznaniu trzydniowy festiwal dotyczący twórczości Agnieszki Osieckiej. Kogo oprócz finalistów konkursu zobaczymy na scenie Teatru Nowego w tym repertuarze?
Pierwszego wieczoru, 26 października, planujemy występ wszystkich 11 finalistów, a w czasie obrad jury i liczenia głosów widzów, czyli zanim dowiemy się, jaki jest werdykt, wystąpi ubiegłoroczny laureat – zespół Kagyuma z przygotowanym specjalnie dla teatru Nowego 45-minutowym recitalem złożonym z utworów Agnieszki Osieckiej. W sobotę, 27 października zobaczymy wszystkich nagrodzonych, a później jako gwiazda wieczoru wystąpi zespół De Mono, który na zamówienie Teatru Nowego zaprezentuje godzinny koncert piosenek Osieckiej.
Ostatniego dnia, w niedzielę 28 października poza laureatami konkursu dwukrotnie wystąpi Marcin Januszkiewicz – jeden z najciekawszych głosów na polskiej scenie. W Nowym mają Państwo okazję go słuchać i oglądać w „Kanapce z człowiekiem” Jerzego Satanowskiego, gdzie wciela się w alter ego Jacka Kaczmarskiego i genialnie wykonuje kilka jego piosenek. Marcin Januszkiewicz wystąpi tym razem ze swoim fantastycznym recitalem „Osiecka po męsku”.
Zapowiadając te wydarzenia, odczuwam satysfakcję, ale i debiutancką tremę. Chcemy sprostać wymaganiom, które przez 20 lat ukształtowały wyrafinowany charakter tej ogólnopolskiej, rozpoznawalnej medialnie imprezy. Wierzę, że przy udziale naszych widzów wszystko się uda, a rezultatem będzie rzeczywiście wyjątkowy weekend. Zakładam, że „Pamiętajmy o Osieckiej” w Poznaniu nie jest jednorazowym wydarzeniem. Chcielibyśmy je z roku na rok rozwijać. Mam już wstępne deklaracje znanych wykonawców na przyszły rok, ale wcześniej zobaczymy, jak się potoczą tegoroczne losy festiwalu i Teatru Nowego. Od 7 września gramy i czekamy na Państwa!
PIOTR KRUSZCZYŃSKI – rodowity poznaniak, absolwent Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej oraz Reżyserii warszawskiej PWST. Od 1996 roku wyreżyserował kilkadziesiąt spektakli na scenach w Gdańsku, Gdyni, Gnieźnie, Jeleniej Górze, Kaliszu, Krakowie, Nowym Jorku, Poznaniu, Toruniu, Wałbrzychu, Warszawie, Wrocławiu, Zittau. W latach 2002–2008 był dyrektorem artystycznym Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu, z którego stworzył jedną z najlepszych scen w Polsce. Od 2011 roku pełni funkcję dyrektora Teatru Nowego, w 2013 roku odznaczony Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
CZYTAJ TAKŻE: Temperament teatru, temperament rzeczywistości. Rozmowa z Bartoszem Zaczykiewiczem
CZYTAJ TAKŻE: Czas przedstawienia – życie spektaklu. „Dwunastu gniewnych ludzi”, rozmowa z artystami
CZYTAJ TAKŻE: Poligon dla młodych artystów – Scena Debiutów w Teatrze Nowym